Komu patří účet na Instagramu či kanál na Youtube po rozvodu či rozchodu?

Byt, auto, podíly ve společnosti. Tato aktiva se při rozvodech vypořádávají dnes a denně.

advokát ve spol. ZVOLSKÝ ADVOKÁTI s.r.o.; spolupracující redaktor
advokát a partner ZVOLSKÝ ADVOKÁTI s.r.o.
Foto: Fotolia

Ovšem co (společný) účet na Instagramu a jeho vypořádání? Existují pro to nějaká pravidla? Patří účet osobě, která jej původně založila, nebo je snad rozhodující název účtu? Musí být druhý z páru vyplacen?

Úvod

Influencerské páry ukazují svým četným sledujícím na Instagramu či TikToku, jak jsou šťastní. Často to samozřejmě nedělají čistě pro své vlastní potěšení. Řada takových párů má více než milion odběratelů, což činí tyto páry velmi zajímavými z marketingového hlediska.

Jenže co by se stalo, pokud by se tyto páry rozešly či rozvedly? Komu po rozvodu či rozchodu patří kanál na Instagramu spolu se všemi těmi mnoha cennými sledujícími? 

Věřte, nebo ne, shora předestřené otázky se již projednávají u soudu, a to konkrétně v Rusku.[1] Je patrně jen otázkou času, než se podobný případ dostane i před české soudy. Proto se v tomto článků zamýšlíme nad souvisejícími otázkami pohledem našeho práva.

Závěry, které zde naznačíme, se týkají primárně účtu, který obsahuje příspěvky obou (bývalých) manželů či partnerů. Podobné principy však lze použít i na účet jednoho z manželů, který získal popularitu za trvání manželství. Primárně se sice budeme věnovat účtům na Instagramu, nicméně většina z toho, co zde uvedeme, platí také pro kanály na Youtube.

O co jde v případu, který se řeší v Rusku?

Rozvádějící se ruští influenceři mají společný instagramový účet o životním stylu, sportu a cestování s více než milionem sledujících. Nyní se rozvádějí a tento účet zůstává v podstatě jedinou položkou, o kterou se v rámci rozvodu přou u soudu. Je tomu tak v prvé řadě proto, že účet vynáší měsíčně ekvivalent zhruba 90.000,- Kč. A to je logicky příjem, o který ani jeden z manželů nechce přijít.  

Manželé provozovali účet společně, ale vzhledem k požadavkům Instagramu na registraci mohl být účet oficiálně založen pouze pro jednu osobu. Při registraci proto byly použity údaje manželky.   

Právní povaha účtu na Instagramu

Co je to vlastně účet na Instagramu (sociální síti)? Na takový účet si nemůžeme sáhnout, a není to tedy hmotná věc. V České republice však nemusí být věcí (a tedy předmětem vlastnického práva) pouze fyzické předměty. Naše právo totiž zná i tzv. věci nehmotné. A právě takovou věcí je i účet na Instagramu či jiné sociální síti.

Účet na sociální síti zároveň představuje práva a povinnosti ze smluvního vztahu mezi osobou, která účet vytvořila, a provozovatelem sociální sítě, v tomto případě Instagramem (resp. společností Meta). Z uživatelské smlouvy získává osoba, která účet vytvořila, práva zveřejňovat své příspěvky, sdílet cizí příspěvky, komentovat je atd.

Kromě práv z uživatelské smlouvy mohou s účtem na Instagramu souviset i další práva, zejména autorská práva k fotografiím či videím. Těm se však v dnešním příspěvku nevěnujeme.

Komu tedy patří společný účet páru na Instagramu? 

Při odpovědi na tuto otázku bude rozhodující hlavně to, jestli (i) byl účet založen za trvání manželství, nebo před ním; a (ii) jestli manželé mají společné jmění, nebo nikoli.

S určitým zjednodušením můžeme říci, že v případě účtu nesezdaného páru je pravidlem podílové spoluvlastnictví, kdežto u manželů bude účet pravidelně součástí společného jmění.

Pokud bychom se chtěli danou otázkou zabývat podrobněji, musíme zohlednit i další kritéria. V této souvislosti se nabízí určitá paralela s účty, které vytvořil a spravoval zaměstnanec, který později ze společnosti odešel.[2] Ačkoli se nejedná o stejnou konstelaci, jako v případě společného účtu manželů či partnerů, některé z rozhodných kritérií, podle kterých lze účet přiřadit jednomu či druhému, můžeme použít i v tomto kontextu.

Konkrétně se můžeme ptát:

  • Kdo účet založil a kdy k založení došlo?
  • Čí e-mailová adresa nebo telefonní číslo byly použity při registraci?
  • Umožňuje daná sociální síť, aby účet náležel více osobám?
  • Jaký je název společného účtu?
  • Kdy došlo k založení účtu? Bylo to již před začátkem vztahu či manželství, nebo až za jejich trvání?
  • Koho napadlo účet založit?  

Jakou roli hrají podmínky používání Instagramu?

Podmínky používání Instagramu především neumožňují „spoluvlastnictví“ účtů, přinejmenším pokud jde o osobní (soukromé) účty. Je však možné založit i tzv. firemní (podnikatelský) účet nebo na něj později přepnout účet, který byl původně osobní. A u firemního účtu existují i oficiální způsoby, jak práva k účtu „rozdělit“. Firemní účty lze založit i na adresu obchodní společnosti, takže vůbec nejsou přiděleny člověku, ale dané právnické osobě. A všechny osoby s příslušnými oprávněními (např. jako správce, zaměstnanec, editor nebo pracovník IT) pak mohou takové účty spravovat.

Z toho je patrné, že osobní účet není možné převést na jinou osobu. Je však možné změnit osobní účet na firemní a poté udělit další osobě oprávnění správce. V praxi tak lze účet na Instagramu „převést", resp. ho oficiálně spravovat společně.  

Vypořádání společného účtu

Již shora jsme naznačili, že účet určitého (manželského) páru na Instagramu bude v drtivé většině případů společný (ať už to bude v režimu podílového spoluvlastnictví, nebo společného jmění manželů).[3] V takových případech musíme najít způsob, jak v případě rozvodu či rozchodu spravedlivě vypořádat práva a povinnosti k účtu.

Jak tedy po rozvodu či rozchodu nejlépe vypořádat práva k účtu na Instagramu?

Existují různé možnosti. Budeme zvažovat pouze vypořádání účtu na sociální síti jako samostatného aktiva, nikoli účtu jako součásti obchodního závodu.

a) Prodej účtu a rozdělení výtěžku

Toto řešení v případě Instagramu použít spíše nelze. Důvody jsou dva:

  • První je ten, že podmínky používání Instagramu v podstatě vylučují převod účtu. I kdybyste se tedy rozhodli pro řešení v podobě firemního účtu, sociální síť by pravděpodobně účet rychle zablokovala, pokud by zjistila, že účet převzala cizí osoba.
  • Druhý je ještě důležitější a plyne ze soutěžního práva. V podstatě každý, kdo přebírá sledující či fanoušky jiné osoby, jedná v rozporu se zákazem nekalé soutěže.[4] Lidé totiž původně sledovali určitý účet a vyjádřili tak své uznání lidem, společnostem, produktům či službám, které za ním stojí – a nikoli někomu jinému, kdo si účet později koupí.

b) Oba si ponechají účet, ale v postování pokračuje jen jeden

Podobně jako u vypořádání podílu ve společnosti je samozřejmě možné, aby účet nadále aktivně spravoval pouze jeden z expartnerů, zatímco druhý z nich by se nadále pouze podílel na zisku a ztrátě (jako „tichý společník“).

Toto řešení však obvykle neodpovídá představám ani jednoho z partnerů. Koneckonců účet na Instagramu má často nádech něčeho osobního. A žádný z expartnerů nebude chtít, aby ten druhý nadále vydělával na jeho životě, který od nynějška povede sám.

c) Společné pokračování v používání účtu

Toto řešení je právně přípustné (např. při použití firemního účtu a sdílených práv správce). Případně si oba expartneři mohou najmout externího správce.

Expartneři by se při této variantě mohli domluvit i na podrobnostech, např. kdo a kdy může účet používat, a mohli by na něm zveřejňovat příspěvky o tom, jak pokračuje jejich život poté, co se rozešli. Příjmy vygenerované účtem by se mohly dělit (např.) půl na půl. Nicméně je jasné, že ani toto není ve většině případů tím, co by si kterýkoli z rozcházejících se partnerů přál.

d) Účet zůstane jen „rozcestníkem“ mezi „soukromými“ účty jednotlivých expartnerů

Další možností je udělat ze společného účtu jen jakýsi rozcestník. V popisu účtu a v připnutých příspěvcích by mohly být odkazy na účty obou bývalých manželů či partnerů – ve snaze přilákat co nejvíce fanoušků na tyto vlastní účty. Ani toto řešení však není atraktivní pro každého, protože může znamenat, že si oba expartneři musí založit zcela nový účet a získávat pro něj nové (i staré) odběratele.

e) Účet si ponechá pouze jeden z expartnerů a vyplatí druhého

Expartneři se mohou dohodnout, že si účet ponechá pouze jeden z nich a druhý bude vyplacen. Toto řešení je patrně nejlepší ze všech a přiklonil by se k němu nejspíš i soud.

Výše vypořádání by se určila na základě odborného vyjádření, popř. znaleckého posudku. Vyšlo by se z hodnoty (obvyklé ceny) účtu. Spor mezi stranami bude spočívat především v tom, jakou metodou by měl být účet oceněn.

Závěr

Sociální sítě jsou všudypřítomné. Postupně se proto bude objevovat stále více právních otázek a problémů týkajících se práv na sociálních sítích. V naší kanceláři se těmito otázkami zabýváme již nyní, a to nejenom v našich článcích, ale i při hledání právně bezpečných řešení pro naše klienty.  

Je jen otázkou času, než se případ vypořádání instagramového profilu či youtubového kanálu určitého (manželského) páru objeví i před našimi soudy. Zatím k tomu nedošlo mj. proto, že celebrity nebo influenceři mají obvykle své vlastní samostatné instagramové účty i kanály na Youtube.

Pokud se v takové situaci ocitnete, zkuste s bývalým partnerem najít společné řešení. Pokud totiž nedosáhnete dohody a necháte rozhodovat soud, může to vést k velmi dlouhému a nákladnému soudnímu sporu. Vzhledem k tomu, že se jedná o nevyřešenou právní otázku, mohl by jeden z Vás takový případ dovést až k Nejvyššímu soudu.

Proto je vhodné upravit vypořádání v dohodě o porozvodovém vyrovnání, popř. ještě vhodnější dopředu založit společnost (např. s.r.o.) a detaily rozvést ve společenské smlouvě, popř. ve stanovách. V každém případě neváhejte využít pomoci odborníků, neboť Vám to v konečném důsledku pomůže ušetřit spoustu peněz, času i frustrace.


[1] O ruském případu pojednávají německá média. Srov. např. VASYLIEVA, M. Wem gehört der gemeinsame Instagram-Account nach der Scheidung? [online]. [cit. 11. 9. 2023]. Dostupné z: https://www.datenschutz-notizen.de/wem-gehoert-der-gemeinsame-instagram-account-nach-der-scheidung-5728257/

[2] Případy tohoto typu se už zabývaly německé soudy. Obecné závěry nicméně z těchto rozhodnutí dovodíme pouze stěží. Tak například Místní soud Brandenburg an der Havel ve svém rozhodnutí ze dne 31. 1. 2018, sp. zn. 31 C 212/17, rozhodl, že facebooková stránka obecně patří osobě, která účet založila pod svým jménem a která je odpovědná za jeho provoz. Naopak Zemský soud ve Frankfurtu dne 24. 7. 2020 rozhodl ve věci sp. zn. 2-15 S 187/19, že člen představenstva spolku musí po svém odstoupení přenechat správcovská práva spolku. To, že člen představenstva použil při registraci své údaje, neznamená, že mu účet patří. 

[3] Je také možné dospět k závěru, že se mají (analogicky) použít pravidla o společnosti občanského práva (bez právní osobnosti).

[4] Rozsudek OLG Frankfurt ze dne 2. 2. 2017, sp. zn. 6 U 203/16; či rozsudek LG Dresden ze dne 15. 11. 2016, sp. zn. 3 O 2125/16 EV, potvrzený OLG Dresden usnesením ze dne 24. 4. 2017, sp. zn. 14 W 328/17.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články