Zvyšuje však komplexnost volebního procesu, což s sebou může nést určité problémy. V této explorativní studii skrze zmapování judikatury ústavních soudů identifikuji, o jaké problémy se jedná a jak tyto problémy ústavní soudy řeší. Po představení problémů, které již zachytila dosavadní literatura, vymezuji metodologii studie. Jedná se o explorativní studii, jejíž podstata spočívá v uceleném a systematickém zmapování soudních roz hodnutí vybraných na základě předem určených kritérií. V další části pak představuji problémy korespon denčního hlasování, kterými se zabývaly ústavní soudy, a způsoby jejich řešení, identifikované ve vzorku 37 rozhodnutí 11 ústavních soudů. V závěrečné části shrnuji výsledky studie.
Úvod
V roce 2016 rakouský Ústavní soudní dvůr (Verfassungsgerichtshof, „VfGH“) zrušil druhé kolo volby prezidenta a nařídil vyhlásit jeho opakování. Shledal mimo jiné, že v některých volebních okrscích nebyl volebními komisemi dodržen volebním řádem stanovený po- stup pro sčítání korespondenčních hlasů. Došlo tím k možnému ovlivnění výsledků volby a k porušení ústavního principu tajného hlasování.[1]
Jde asi o nejznámější případ voleb, do nichž v souvislosti s korespondenčním hlasováním zasáhl soud. Není však jediný. V této explorativní studii si kladu za cíl identifikovat problémy korespondenčního hlasování a způsoby jejich řešení skrze zmapování judikatury ústavních soudů či ústavních tribunálů („ústavní soudy“). Proto si pokládám tyto výzkumné otázky:
Jakými problémy se v souvislosti s korespondenčním hlasováním zabývají ústavní soudy? Jakými způsoby ústavní soudy tyto problémy řeší?
Studie má teoretickou i praktickou relevanci. Korespondenční hlasování se nachází na periferii odborného zájmu právníků a právniček.[2] Pohled (ústavních) soudů pak není běžně zohledňován ani v rámci výzkumné agendy volební integrity, která má ze všech výzkumně-volebních agend snad nejblíže k právnímu zkoumání voleb.[3] Studie tak představuje vůbec první pokus o identifikaci problémů korespondenčního hlasování skrze zmapování judikatury ústavních soudů. Ty kromě tradiční kontroly ústavnosti či rozhodování o ústavních stížnostech často plní i roli volebního soudu. Proto může zaměření se na judikaturu právě těchto soudů vést k objevení různých problémů korespondenčního hlasování. Ze studie pak mohou čerpat nejen orgány justice, ale i orgány legislativy a exekutivy. Přínosná studie může být především pro zákonodárce, který může identifikované problémy zohlednit při tvorbě a přijímání právní úpravy korespondenčního hlasování.
Studie má následující strukturu. V první části, sloužící jako vstup do tématu, představuji dosavadní stav poznání. Ve druhé části vymezuji metodologii studie. Ve třetí části představuji problémy korespondenčního hlasování a způsoby jejich řešení. V závěrečné části shrnuji výsledky studie.
Problémy korespondenčního hlasování v judikatuře ústavních soudů
Je korespondenční hlasování ústavní?
Jedním z klíčových principů volebního práva je princip tajného hlasování. Pojetí tohoto principu se přirozeně vyvíjelo.[4] Postupně začala tajnost hlasování být definována skrze dvě dimenze. První požadovala, aby volič mohl obsah svého volebního rozhodnutí uchovat v tajnosti před těmi, u kterých nechtěl, aby věděli, jak hlasoval, a vyhnul se případným sankcím za své rozhodnutí. Druhá požadovala, aby volič nemohl obsah svého volebního rozhodnutí prokázat těm, u kterých chtěl, aby věděli, jak hlasoval.[5] Obě dimenze tajnosti mohly být naplněny jen při osobním hlasování ve volební místnosti, které proto začalo být považováno za „zlatý standard“ voleb. Korespondenční hlasování a další volební techniky distančního hlasování naopak měly s naplněním obou dimenzí problém.[6]
Základním problémem, kterým se ústavní soudy v souvislosti s korespondenčním hlasováním zabývaly, tak byla právě jeho slučitelnost s tímto a souvisejícími ústavními prin- cipy volebního práva, především principem svobodného hlasování. M. Antoš podstatu problému vysvětloval otázkou, před kým má být hlasování voliče utajeno? Argumentoval, že jen v případě, kdy je hlasování tajné vůči komukoli, nikoli jen vůči orgánům veřejné moci, může volič učinit své volební rozhodnutí zcela svobodně. Korespondenční hlaso- vání, odehrávající se v nekontrolovaném prostředí, svobodu hlasování omezovalo.[7]
Na rozhodnutích německého Spolkového ústavního soudu (Bundesverfassungsgericht, „BVerfG“) a VfGH pak demonstroval dva odlišné přístupy k problému. BVerfG zaujal k principu tajného hlasování méně protektivní přístup, když odpovědnost za jeho zachování částečně přenesl na voliče. Korespondenční hlasování seznal ústavně konformním. VfGH naopak zaujal více protektivní přístup. Korespondenční hlasování seznal protiústavním pro rozpor s principy osobního a tajného hlasování.[8]
Tato rozhodnutí patří spíše do minulosti. BVerfG se stal ještě benevolentnějším. Zatímco v letech 1967 a 1981 měl pro závěr o ústavnosti korespondenčního hlasování za důležité, že jej může využít jen volič, který pro to má vážné důvody,[9] v roce 2013 s ohledem na společenský vývoj seznal ústavně konformním i odstranění povinnosti takové důvody v žádosti uvádět.[10] VfGH pak v roce 1985 podmínil případnou změnu svého postoje novelizací ústavy.[11] K té skutečně došlo, v roce 2007.[12] S ohledem na výslovně zakotvenou možnost korespondenčního hlasování v jejím textu v následujících letech jeho ústavnost potvrdil hned několikrát.[13]
I přesto lze tato rozhodnutí mít za představitele zmíněných přístupů ke korespondenčnímu hlasování. Jelikož jej v novém miléniu začalo zavádět stále více států, stále více ústavních soudů muselo rozhodnout o problému jeho slučitelnosti s principy volebního práva. Dosavadní literatura naznačuje, že převládá méně protektivní přístup. Ze soudů, na jejichž rozhodnutí odkazují rumunští autoři T. Toader a M. Safta, lze k němu zařadit již zmíněný přístup BVerfG, dále přístup polského Ústavního tribunálu (Trybunał Konstytu cyjny)[14] a přístup rumunského Ústavního soudu (Curtea Constituțională).[15] Více restriktivní přístup zaujal jen turecký Ústavní soud (Anayasa Mahkemesi).[16]
Stejně jako BVerfG i polský Ústavní tribunál a rumunský Ústavní soud přenesly část odpovědnosti za dodržení tajnosti hlasování na voliče a shledaly korespondenční hlasování ústavně konformním.[17] Rumunský Ústavní soud z argumentace BVerfG vyšel přímo, čímž se podle Toadera a Safty zapojil do určitého „justičního dialogu v ústavních otázkách“.[18] Turecký Ústavní soud pak, stejně jako VfGH v 80. letech 20. století, korespondenční hlasování shledal protiústavním, protože dle něj nebylo možné zaručit dodržení principů tajného a svobodného hlasování.[19]
Kdo má moci hlasovat korespondenčně? A kdo ne?
Rumunský Ústavní soud se současně zabýval i dalším problémem korespondenčního hlasování. Tím byl problém jeho slučitelnosti s principem rovnosti volebního práva, respektive obecným principem rovnosti. Problém byl několikrát vznesen i před maďarský Ústavní soud (Alkotmánybíróság).
Rumunský Ústavní soud shledal za souladné s principy rovnosti přiznání možnosti hla- sovat korespondenčně toliko občanům žijícím nebo pobývajícím v zahraničí. Podle něj odlišení mezi dvěma skupinami občanů, občany žijícími nebo pobývajícími v zahraničí na straně jedné a občany žijícími nebo pobývajícími v Rumunsku na straně druhé, nezakládalo neopodstatněné odlišné zacházení s oběma skupinami občanů. Přiznání možnosti hlasovat korespondenčně podle kritéria pobytu tak dle něj nebylo v rozporu s principy rovnosti. Naopak mělo zajistit materiální rovnost mezi oběma skupinami občanů, neboť se nacházely v objektivně odlišných situacích.[20]
V Maďarsku bylo kritérium pobytu pro možnost využití korespondenčního hlasování užito pro odlišení dvou skupin občanů hlasujících ze zahraničí. Korespondenční hlasová- ní mohli využít jen občané s trvalým pobytem mimo Maďarsko. Občané s trvalým pobytem v Maďarsku museli hlasovat osobně na konzulárním nebo zastupitelském úřadu.
Ústavní stížností občana s trvalým pobytem v Maďarsku, brojícího proti tomuto odlišování, se však maďarský Ústavní soud napoprvé odmítl zabývat. Podle něj nebyla v případě stěžovatele ustanovení o korespondenčním hlasování aplikována. Tento závěr ústavního soudu byl v literatuře kritizován jako cynický[21] či jako situace Hlavy XXII,[22] neboť vylučoval ze zpochybnění daného systému občany, kteří korespondenční hlasování nemohli využít a byli odlišením negativně zasaženi.[23]
Věcně se podobnou ústavní stížností maďarský Ústavní soud zabýval o dva roky později. Shledal, že korespondenční hlasování je pouhou volební technikálií, která nebyla součástí volebního práva jako základního práva. Proto podrobil napadená ustanovení při hodnocení namítaného porušení zákazu diskriminace mírnějšímu testu rozumnosti. Došel k závěru, že použití odlišných volebních technik u dvou skupin občanů-voličů, nacházejících se v podobné situaci, bylo založeno na objektivních důvodech, a tedy bylo ústavně konformní.
Umožnění korespondenčního hlasování pouze občanům s trvalým pobytem mimo Maďarsko se sice zdálo být výhodou pro tuto skupinu občanů, avšak podle ústavního soudu mělo být posuzováno spolu s menším počtem hlasů, kterým tito občané disponovali.[24] Argumentoval tedy obdobně jako Evropský soud pro lidská práva. Ten se maďarským systémem pro extrateritoriální hlasování zabýval v případě Vámos a ostatní proti Maďarsku[25] krátce před ním a shledal jej souladným s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod.[26]
Článek byl publikován v časopise Právník č. 3/2024. Pokračování je dostupné zde.
[1] Rozhodnutí Spolkového ústavního soudního dvora Rakouska ze dne 1. 7. 2016, WI-6/2016 (VfSlg. 20.071), ECLI:AT:VFG H:2016:WI6.2016.
[2] Srov. ANTOŠ, M. Tajné hlasování za plentou jako záruka svobodných voleb versus distanční hlasování. Časopis pro práv ní vědu a praxi. 2007, roč. 15, č. 2007, s. 172–182, FILIP, J. Alternativní způsoby hlasování a jejich vliv na aktivitu voličů. Časopis pro právní vědu a praxi. 2007, roč. 15, č. 1, s. 5–12, OCHMANNOVÁ, I. Distanční hlasování. Korespondenční způsob hlasování, e-voting. In: ANTOŠ, M. – WINTR, J. (eds). Volební systémy a volební právo – české cesty v kontextu zahraničních modelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2006, s. 212–249, RETEROVÁ, S. Alternativ ní způsoby hlasování: Od tradičních metod k online volbám. Olomouc: Periplum, 2008, ŘEHOŘEK, M. Ústavněprávní aspekty korespondenčního hlasování při výkonu volebního práva. Praha: Univerzita Karlova, Právnická fakulta, 2017.
[3] Srov. NORRIS, P. The new research agenda studying electoral integrity. Electoral Studies. 2013, Vol. 32, No. 4, s. 563–575.
[4] Srov. FILIP, J. Alternativní způsoby hlasování a jejich vliv na aktivitu voličů, s. 5–6.
[5] ROKKAN, S. Mass Suffrage, Secret Voting and Political Participation. European Journal of Sociology. 1961, Vol. 2, No. 1, s. 143.
[6] ELKIT, J. – MALEY, M. Why ballot secrecy still matters. Journal of Democracy. 2019, Vol. 30, No. 3, s. 68–73.
[ 7] ANTOŠ, M. Tajné hlasování za plentou jako záruka svobodných voleb versus distanční hlasování, s. 180.
[8] Ibidem.
[9] Ibidem.
[10] TOADER, T. – SAFTA, M. Legislative and Jurisprudential Landmarsk on Postal Voting. Revista de Drept Constituţional. 2015, Vol. 2015, No. 1, s. 314–315.
[11] ANTOŠ, M. Tajné hlasování za plentou jako záruka svobodných voleb versus distanční hlasování, s. 180.
[12] Srov. POIER, K. Postal Voting in Austria – First Experiences from a Law and Political Science Perspective. ICL Journal. 2009, Vol. 3, No. 4, s. 255–267.
[13] Srov. BACHLER, N. The lawfulness of elections in the recent case law of the Austrian Constitutional Court. In: DORNEANU, V. – KRUPENSCHI, C.-M. (eds). International Conference. “A quarter of a century of constitutionalism”. Event dedicated to the 25th anniversary of the Constitutional Court of Romania. Bukurešť: Hamangiu Publishing House, 2018, s. 32–39.
[14] TOADER, T. – SAFTA, M. Legislative and Jurisprudential Landmarsk on Postal Voting, s. 311–315.
[15] TOADER, T. – SAFTA, M. Constitutional Court of Romania: Postal Voting. ICL Journal. 2017, Vol. 10, No. 2, s. 229–232.
[16] TOADER, T. – SAFTA, M. Legislative and Jurisprudential Landmarsk on Postal Voting, s. 311.
[17] TOADER, T. – SAFTA, M. Constitutional Court of Romania: Postal Voting, s. 231–232.
[18] Ibidem, s. 233–235.
[19] TOADER, T. – SAFTA, M. Legislative and Jurisprudential Landmarsk on Postal Voting, s. 304–315.
[20] TOADER, T. – SAFTA, M. Constitutional Court of Romania: Postal Voting, s. 230–231.
[21] LÁNCOS, P. L. Passivist Strategies Available to the Hungarian Constitutional Court. ZaöRV Heidelberg Journal of International Law. 2019, Vol. 79, s. 989–990.
[22] BODNÁR, E. All Voters Are Equal But...Two Case Studies on the Voting Rights on Hungarians Living Abroad. ICL Journal. 2017, Vol. 10, No. 4, s. 431.
[23] Ibidem.
[24] Ibidem, s. 432–433.
[25] Rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ze dne 19. 3. 2015, Vámos a ostatní proti Maďarsku, č. stížnosti 48145/14.
[26] Srov. BODNÁR, E. All Voters Are Equal But...Two Case Studies on the Voting Rights on Hungarians Living Abroad, s. 433.
Diskuze k článku ()