Vítejte na palubě aneb právní úprava bezpečnosti letu

Věděli jste o tom, že za známou frází Vítejte na palubě, kterou členové palubní posádky vítají příchozí pasažéry do letadla, se neskrývá pouze slušnost, ale její význam je daleko hlubší? A že úlohou letušek a stevardů není pouze servírovat čaj a kávu? Zapněte si pásy, čeká nás průlet právní úpravou bezpečnosti letu.

LP
Fakulta právnická Západočeské univerzity v Plzni 2. ročník

Letecké právo chápe pojem bezpečnost pod dvěma významy, které spolu neodmyslitelně souvisí. První je bezpečnost ve smyslu ochrany před protiprávními činy, též označována anglickým termínem security. Základním mezinárodněprávním pramenem je Chicagská úmluva, která byla do českého právního řádu inkorporována jako Letecký předpis Ministerstva dopravy ČR L17 Ochrana mezinárodního civilního letectví před protiprávními činy. Neméně významným pramenem je Tokijská úmluva, která ve svém čl. 6 přiznává veliteli letadla oprávnění učinit nezbytná opatření vůči osobě, u níž má závažné důvody domnívat se, že by mohla ohrozit bezpečnost osob v letadle a narušit kázeň a pořádek na palubě. Security tak zjednodušeně upravuje problematiku protiprávních činů a bezpečnostních kontrol na letištích.

Druhou oblastí, související s bezpečností letového provozu, je safety. Ta zahrnuje mimo jiné i samotnou předletovou přípravu, během níž se kontroluje nouzové vybavení, funkčnost bezpečnostních pásů na sedadlech nebo technický stav servisních vozíků. Nařízení Komise EU č. 965/2012 (konkrétně její příloha III.) předepisují provozovateli obchodní letecké dopravy vypracování provozní příručky, která musí obsahovat technické požadavky a postupy týkající se letového provozu. Tímto nařízením jsou stanoveny principy, které musí být zachovány. Konkrétní formulace je však ponechána na dopravci, který si je do určité míry může přizpůsobit svému provoznímu řádu. Palubní průvodčí je povinen hlásit veliteli letadla (kapitánovi) každou poruchu, selhání nebo závadu, která by mohla ovlivnit bezpečný provoz letadla. Musí rovněž dodržovat dobu letové služby a s tím související dobu odpočinku. Za tímto účelem byl zaveden Fatigue Risk Management System, který sleduje bezpečnostní rizika plynoucí z únavy posádky. A protože, stejně jako v běžném životě platí, že komunikace je klíč, stalo se nedílnou součástí letectví i CRM (Crew Resource Management), známé pod českým názvem jako pravidla součinnosti posádky. CRM podporuje vzájemnou komunikaci mezi členy posádky, eliminaci nedorozumění a předcházení chyb, které by mohly ohrozit bezpečný průběh letu. Mezi tzv. safety-related matters se ale řadí i pravidlo dvou lidí v kokpitu, které bylo zavedeno po havárii letu 9525 společnosti Germanwings v březnu 2015.

S nárůstem dostupnosti letecké dopravy širší veřejnosti vzrostla i četnost případů problémového chování pasažérů. Tito takzvaní „neukáznění cestující“ (anglicky unruly passengers) představují nedodržováním bezpečnostních pokynů ze strany palubního personálu bezpečnostní riziko, kterým mohou ohrozit průběh letu. Mezi typické příklady takového jednání patří agresivita, nevhodné komentáře nebo nadměrná konzumace alkoholu. Jen v rámci Evropské unie je v průměru každé tři hodiny ohrožena bezpečnost letu v důsledku nežádoucího chování těchto cestujících. Na mezinárodněprávní úrovni byla problematika neukázněných cestujících upravena v Chicagské úmluvě, v českém právním řádu pak ustanovení týkající se postihu nežádoucího chování nalezneme v zákoně č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a to konkrétně v § 80 odst. 1, podle něhož: „Provozovatel letecké činnosti může vyloučit z přepravy osoby, zvířata a náklad, jejichž přeprava by ohrozila bezpečnost leteckého provozu nebo by jejich přepravou došlo k porušení předpisů platných ve státě odletu, státě příletu nebo státě přeletu.“[1] 

V praxi je zpravidla prvním krokem nejprve upozornění cestujícího ze strany posádky na nevhodné chování. Pokud pasažér nespolupracuje a žádosti nevyhoví, je mu následně předána písemná výzva přímo od kapitána ve formě tzv. warning card. V krajních situacích pak může být provedeno přistání na nejbližším letišti a předání neukázněného cestujícího příslušným orgánům.

Dámy a pánové, vítejte na konci našeho průletu právní úpravou bezpečnosti letu. Výčet úloh stevardů a letušek na palubě letadla je, zdá se, vyčerpávající. A co je tedy významem fráze Vítejte na palubě? Tou nejdůležitější povinností palubního průvodčího je zajištění bezpečnosti letu. A právě moment nástupu je prvním okamžikem, kdy se začínají vyhodnocovat možná bezpečnostní rizika. Ne podle paragrafů ani příruček. Ale podle lidské intuice a zkušeností.   

Tento článek obsadil 1. místo v soutěži o nejlepší článek s právním tématikou "Ukaž svou kreativitu XII.", kterou pořádá CODEXIS Academia, ve spolupráci s redakcí právního portálu Právní prostor.cz a Svazem průmyslu a dopravy.


[1] Zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví

Zdroje:

Internetové zdroje:

Od nehody, která změnila pravidla pro piloty, uplynulo deset let — ČT24 — Česká televize 

Havárie letu Germanwings 9525: Sebevrah v kokpitu zabil 150 lidí, zničil rodiny Deník.cz 

Crew resource management Wikipedia 

Zero tolerance against unruly passengers Not on my flight | EASA 

IATA Fatigue Risk Management 

Zákony:

49/1997 Sb. Zákon o civilním letectví 

102/1984 Sb. Úmluva o trestných a některých jiných činech spáchaných na palubě letadla 

Nařízení Komise (EU) č. 965/2012 ze dne 5. října 2012, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se letového provozu podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články