Online podvody

Podvody na internetu jsou stále častějším problémem, a proto je nezbytné vědět, jak rozpoznat podvodný e-shop, jaká práva má spotřebitel a jak postupovat v případě, že se stane obětí nekalého jednání. Právní rámec ochrany spotřebitele je upraven především v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a v zákoně č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

Advokát, mediátor a předseda SOS asociace z.s.
Reklamace
Foto: Fotolia

Podvodné e-shopy se často tváří jako důvěryhodní prodejci, avšak vykazují několik varovných znaků. Prvním indikátorem mohou být podezřele nízké ceny, které jsou výrazně nižší než u jiných prodejců. Dále je nutné věnovat pozornost chybějícím identifikačním údajům – každý seriózní obchodník musí dle § 435 občanského zákoníku uvádět své obchodní jméno, sídlo, IČO a kontaktní údaje. Pokud e-shop tyto informace neuvádí nebo je nelze ověřit, existuje vysoké riziko podvodu. Dalším varovným znakem může být omezená možnost platby, kdy obchodník požaduje pouze platbu předem bez možnosti platby kartou prostřednictvím ověřených platebních bran (např. PayPal, GoPay). Spotřebitel by měl být také obezřetný vůči nekvalitní webové prezentaci – gramatické chyby, podezřelé URL adresy nebo nekonzistentní jazykové mutace mohou signalizovat podvod. V neposlední řadě se vyplatí ověřit recenze na nezávislých portálech a zkontrolovat historii domény například pomocí WHOIS, kde lze zjistit datum registrace e-shopu.

Pokud spotřebitel zakoupí zboží na podvodném e-shopu a neobdrží ho, může se bránit několika způsoby. Prvním krokem je písemně kontaktovat obchodníka a pokusit se situaci vyřešit. Dle § 2161 občanského zákoníku má spotřebitel právo na řádné dodání zboží odpovídající smlouvě, a pokud prodejce nereaguje, je vhodné zaslat oficiální reklamaci doporučeným dopisem. V případě platby kartou lze dle podmínek banky požádat o chargeback, tedy vrácení peněz na základě neoprávněné transakce. Pokud je důvodné podezření na podvod, je vhodné podat trestní oznámení dle § 209 trestního zákoníku. ČOI má pravomoc kontrolovat nekalé obchodní praktiky a udělovat sankce podvodným e-shopům, proto je na místě oznámit případ i této instituci.

Dle § 1829 občanského zákoníku má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku do 14 dnů od převzetí zboží bez udání důvodu. K tomu je nutné obchodníkovi zaslat oznámení o odstoupení, nejlépe doporučeným dopisem či e-mailem s potvrzením doručení. Zboží je třeba odeslat zpět do 14 dnů od odstoupení a prodejce je povinen vrátit částku včetně nákladů na nejlevnější způsob dopravy do 14 dnů od přijetí oznámení o odstoupení, a to dle § 1832 občanského zákoníku. Výjimky z práva na odstoupení zahrnují zboží vyrobené na zakázku, hygienické a zdravotnické výrobky s porušeným obalem, digitální obsah dodaný elektronicky, pokud již byl stažen nebo zpřístupněn, a rychle se kazící zboží, například potraviny.

Podvody v online prostředí představují závažný problém, kterému lze předejít pečlivou kontrolou e-shopu před uskutečněním nákupu. Spotřebitel by měl ověřovat identifikační údaje prodejce, platební metody a recenze. Pokud se přesto stane obětí podvodu, je nezbytné jednat v souladu s právními předpisy – požádat banku o chargeback, podat reklamaci, případně se obrátit na Policii ČR či ČOI. Zároveň je důležité znát svá práva na odstoupení od smlouvy dle občanského zákoníku, která mohou pomoci předejít finanční ztrátě. Sdílením vlastních zkušeností s podvodnými e-shopy mohou spotřebitelé přispět k prevenci a ochraně dalších lidí před podobnými situacemi.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články