Náhrada nákladů za home office bude zřejmě na dohodě firmy a zaměstnance

Praha 19. dubna (ČTK) - Zaměstnavatelé a zaměstnanci se budou moci zřejmě vzájemně dohodnout na částečné náhradě nákladů, které zaměstnancům vznikají při práci z domova. Novinářům to řekl v souvislosti s přijetím vládní novely zákoníku práce viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza. Norma míří k projednání do Poslanecké sněmovny.

Česká tisková kancelář
Zaměstnanec, práce, dokumenty
Foto: Fotolia

Původní návrh novely zákoníku práce z dílny ministerstva práce a sociálních věcí podle Prouzy počítal s výrazně složitějšími pravidly. Novou verzi novely považuje za vyvážený kompromis. Komora podle něj uspěla především se snížením administrativní zátěže při práci na home office.

"Od počátku jsme prosazovali, aby si podmínky práce z domova mohli zaměstnanci se zaměstnavatelem svobodně dohodnout. Původní návrh, který chtěl stanovovat zákonem detaily práce z domova, jsme považovali za absurdní, administrativně i finančně náročný postup, protože pro mnoho zaměstnanců je práce z domova vítaným benefitem," uvedl Prouza.

Práce z domova je podle něj vyhledávaný zaměstnanecký benefit, který zaměstnancům umožňuje sladit práci a osobní život. Home office v případě, že to charakter práce umožňuje, nyní nabízí podle šetření komory 93 procent zaměstnavatelů.

Sedm z deseti jej označuje za vhodné řešení v případech, kdy zaměstnanec musí pečovat o člena rodiny. Stejně tak jej vítá i při zdravotní indispozici zaměstnance, který z vlastního rozhodnutí nechce využít pracovní neschopnosti, pokud to charakter indispozice umožňuje. Třetina zaměstnavatelů ho poskytuje proto, aby zaměstnanci ušetřili čas a peníze za dojíždění do práce.

Přesto se podle komory dohody významně mění. I u nahodilých a nepředvídatelných prací bude třeba zaměstnance seznámit s písemným rozvrhem pracovní doby obecně tři dny předem. Komora však prosadila, aby se zaměstnavatelé mohli se zaměstnanci dohodnout i na kratší době. I tak ale budou mít firmy více administrativy s výkaznictvím spojeným s dohodami než dosud. Patrně tak dojde k tomu, že zaměstnavatelé kvůli nadměrné administrativě a novým nákladům přestanou dohody nabízet v tak hojném počtu jako dosud, a také tyto náklady promítnou do cen, podotkl Prouza.

Zaměstnavatelé budou muset u dohod nově proplácet příplatky například za práci v sobotu a v neděli. Nově bude takzvaným dohodářům také náležet dovolená, budou-li splněny zákonné požadavky stejné jako pro klasický pracovní poměr, tj. musí být odpracován v daném kalendářním roce alespoň čtyřnásobek týdenní pracovní doby a současně dohoda musí trvat alespoň 28 kalendářních dnů. Toto pravidlo má být účinné až od 1. ledna 2024, ostatní změny již k prvnímu dni kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení zákona.

Komoře se také podařilo zmírnit návrh, aby zaměstnavatel plošně u všech zaměstnanců kontroloval, zda je jejich domov způsobilý k výkonu práce. Odpovědnost bude mít zaměstnanec, který zaměstnavateli sdělí, zda místo způsobilé k výkonu práce má, nebo nemá k dispozici.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články