ČOI loni odhalila devět případů diskriminace, například cizinců či gayů

Praha 20. března (ČTK) - Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila pro kontrolách prodeje výrobků a poskytování služeb devět případů diskriminace spotřebitele. ČTK to dnes sdělil mluvčí inspekce František Kotrba. Bylo to kvůli národnosti či státní příslušnosti, rase, pohlaví, zdravotnímu postižení či sexuální orientaci.

Česká tisková kancelář
Foto: Fotolia

Týkalo se to například vykázání páru gayů z plesu, rozdílných cen pro ženy a muže nebo znevýhodnění cizinců. V roce 2023 inspektoři registrovali osm případů diskriminace zákazníků.

"Česká obchodní inspekce v průběhu minulého roku kontrolovala, zda nedochází ze strany obchodníků k diskriminaci spotřebitelů. Provedla celkem 123 kontrol, z toho bylo 35 kontrol se zjištěním porušení právních předpisů a v devíti případech bylo kvalifikováno podezření na některou z forem diskriminačního jednání," uvedl mluvčí ČOI. Minulý rok nabylo právní moci 12 pokut kvůli diskriminaci ve výši 325.000 korun.

Ve čtyřech loňských případech zaznamenali inspektoři diskriminaci kvůli národnosti či státní příslušnosti. Týkalo se to realitní kanceláře, která odmítla pronajmout byt cizincům, kuřákům a majitelům zvířat, nebo postup cestovní kanceláře, která na webu nabízela zájezd pouze pro klienty žijící mimo ČR. Diskriminačně postupoval podle inspekce i hudební klub, který povoloval vstup jen členům státu EU, i majitel nemovitosti kvůli podmínce, že případný nájemce musí mít českou národnost.

Diskriminace z důvodu zdravotního postižení se podle ČOI dopustil hotel, který zrušil objednávku ubytování klientovi s odůvodněním, že jeho nevidomou manželku doprovázel asistenční pes.

Kvůli sexuální orientaci postupoval diskriminačně organizátor plesu, který vykázal muže s jeho partnerem poté, co spolu začali tančit. Zdůvodnil to tím, že tanec dvou mužů není povolen, ačkoli zákaz tance dvou mužů při volné zábavě nebyl uveden v žádných pravidlech dostupných on-line ani na vstupence, na které byl výčet ostatních pravidel plesu, konstatoval Kotrba.

Diskriminace kvůli rase či etnickému původu se týkala případu, kdy ubytovací zařízení odmítlo ubytovat Romy.

Diskriminace z důvodu pohlaví se podle inspekce dopustila provozovna, která účtovala rozdílné ceny služeb pro muže a ženy, přičemž vstupné pro ženy bylo nižší. "Kontrolovaná osoba obhajovala nepoměr snahou přilákat do provozovny více zákaznic a jako další důvod odkázala na vyšší mzdy a výdělky můžu ve společnosti," dodal mluvčí ČOI.

Devátým případem diskriminačního jednání bylo zrušení objednávky kvůli tomu, že zákazník velmi často vracel předchozí objednávky.

Při kontrolní akci zaměřenou na diskriminaci zjistila obchodní inspekce i další prohřešky. Nejčastěji, ve 12 případech, se jednalo o nedostatečné seznámení spotřebitelů s cenami výrobků a služeb. V pěti případech odhalila ČOI nedostatky v dodržování zásad poctivosti prodeje.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články