"Moderní aplikace a služby nemůžeme zakazovat, jenom musí všichni dodržovat stejná pravidla. Platí to pro běžnou taxislužbu, tak i třeba pro Uber. Jedni si vybudovali špatnou pověst předraženými cenami a svým chováním a teď se bojí konkurence. Druzí porušují zákon a tvrdí, že jde o spolujízdu, přitom normálně podnikají, ale nemají licenci a pojištěné auto jako taxi," řekl ČTK ministr dopravy Dan Ťok.
Nahrazení taxametru mobilní aplikací, kterou by mohli kontrolovat státní úředníci online, je model, který Uber používá například v Estonsku. ČTK to řekla mluvčí společnosti Miroslava Jozová. I v současnosti mají podle ní úředníci šanci zkontrolovat tyto údaje zpětně. Každá jízda je zaznamenaná, každý šofér musí mít daňové identifikační číslo, musí mít živnost. Finanční úřad, když chce zpětně kontrolovat, tak je to docela snadno proveditelné, uvedla mluvčí.
Nevyužívání taxametru ale není jediným rozdílem, který šoféři klasických taxislužeb alternativním aplikacím vytýkají. Vadí jim rovněž to, že šoféři aplikací typu Uber nejezdí označenými auty a nemusí mít zkoušky z místopisu.
V Praze jezdí na 5000 vozidel taxi, bližší podrobnosti k počtu licencí pražský magistrát nemá. Pro Uber jezdí na 2000 šoférů, konkurenční Liftago má v Praze na 1100 řidičů a společnost Taxify počet šoférů neuvedla. Počty šoférů ale nelze jednoduše sčítat, protože někteří řidiči jezdí pro více zprostředkovatelů z řad dispečinků a aplikací.
Maximální cena za taxislužbu stanovenou pražským magistrátem je 28 korun za kilometr, nástupní sazba je 40 korun a dále platí šestikorunová sazba za minutu čekání. Nejznámější z alternativních taxislužeb Uber v rámci své žádanější služby UberPop účtuje cestujícím 25 korun nástupní sazbu a 9,90 korun za kilometr jízdy. Zároveň se ale platí za ujetý čas, za minutu jsou to tři koruny. Tuto sumu ale platí cestující mimo nejvytíženější časy, jakými je například páteční nebo sobotní večer, kdy se částky zvyšují a mohou se pohybovat i ve dvojnásobných hodnotách, uvedla Jozová.
Diskuze k článku ()