E-shopy stále chybují při poskytování slev

Česká obchodní inspekce (ČOI) pokračuje v systematických kontrolách zaměřených na plnění povinností prodávajících při poskytování slev z ceny výrobků.

VL
koncipientka, PwC Legal
Foto: Fotolia

V rámci kontrol v období od 1. dubna do 30. června 2025 se ČOI zaměřila na celou tržní síť, včetně e-shopů. Jejím cílem bylo ověřit, zda jsou slevy poskytovány v souladu se zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a zda jsou spotřebitelé správně informováni o nejnižší ceně výrobku před slevou. Téměř u poloviny prodejců byly přitom zjištěny nedostatky.

Hlavní zjištění 

  • Celkem bylo provedeno 221 kontrol, přičemž porušení právních předpisů bylo zjištěno v 99 případech, tedy v 44,8 % všech kontrol.
  • Častým prohřeškem bylo (v celkem 36 případech) porušení § 12a zákona o ochraně spotřebitele - nesprávný způsob výpočtu slevy z ceny výrobku, nebo neuvedení nejnižší ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy.
  • Nekalých obchodních praktik se prodávající dopustili v 63 případech. Z toho ve 29 případech šlo o praktiky, které mohly spotřebitele uvést v omyl ohledně ceny výrobků nebo výše slevy.
  • Ve 14 případech bylo zjištěno porušení povinnosti prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a tyto ceny správně účtovat. Ve 13 případech pak bylo zjištěno porušení ustanovení § 12 zákona o ochraně spotřebitele, který se týká povinnosti prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb.
  • Porušení dalších právních předpisů bylo prokázáno v 72 případech (např. porušení občanského zákoníku nebo zákona o cenách).
  • Pravomocně bylo uloženo 112 pokut v celkové výši 5.674.000 Kč.

Na co by si měli dát e-shopaři pozor  

Výsledky kontrol potvrzují, že prodávající nedodržují povinnost informovat o nejnižší ceně výrobku v posledních 30 dnech před slevou, případně zákazníkům poskytují nesprávné informace o slevách. Při zlevňování produktů by si e-shopy proto měly vždy zkontrolovat, že ceny a slevy uvádějí v souladu se zákonem. 

Opakovaným jevem je také využívání barevně odlišných cenovek a různých srovnání cen, které mají za cíl přimět spotřebitele k rychlému rozhodnutí. Tyto marketingové nástroje ale mohou vyvolávat mylný dojem o skutečné výhodnosti nabídky, a může jít tedy o nekalou obchodní praktiku. Stejně tak, pokud jsou zákazníkovi předkládána nejasná nebo neurčitá cenová srovnání. I toto je tedy něco, čeho by se e-shopy měly vyvarovat. 

Lze doporučit, aby se osoby zodpovědné za nastavování slev a případně marketing, seznámily s jejich základními pravidly. V případě pochybností může být vhodné konzultovat způsob komunikace slevy s právníky. 

ČOI uvádí, že poskytování slev bude totiž věnovat intenzivní pozornost i v nadcházejícím období. Lze tak očekávat, že kontroly budou probíhat i nadále. A jak je vidět, sankce jsou za porušení zákona ukládány poměrně často. V prvním čtvrtletí letošního roku byly uloženy pokuty dokonce v mnohem větší výši - v desítkách miliónů korun, a některým obchodním řetězcům i opakovaně. V takovém případě se sankce zvyšují.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články