Nařízení o obecné bezpečnosti výrobků (GPSR)

Nařízení o obecné bezpečnosti výrobků (GPSR) je novým klíčovým nástrojem v právním rámci EU v boji o bezpečnost výrobků, který od 13. prosince 2024 nahrazuje současnou směrnici o obecné bezpečnosti výrobků a směrnici o výrobcích napodobujících potraviny.

TT
Plavec & Partners, advokátní kancelář
Evropská unie Polsko dodržování unijní právo
Foto: Fotolia

Modernizuje obecný rámec EU pro bezpečnost výrobků a řeší aktuální otázky mj. spojené s digitalizací a růstem e-shopů. Právě na jejich provozovatele klade nové nároky. GPSR vyžaduje, aby všechny spotřebitelské výrobky na trzích EU byly bezpečné, a stanoví konkrétní povinnosti pro výrobce, prodávající subjekty či distributory. Motivem pro přijetí je zabezpečit ochranu spotřebitele v EU před nebezpečnými produkty.

GPSR nedopadá na potraviny, léky, živočišné produkty (například vlna, kožešiny apod.), krmiva, zvířata a rostliny, starožitnosti a produkty, u kterých se jejich bezpečnost upravuje zvlášť (například zdravotnické pomůcky, hračky a jiné, často certifikované zboží).

Nařízení GPSR nově zavádí zvláštní povinnosti týkající se bezpečnosti produktů pro hospodářské subjekty i poskytovatele online tržišť, posílené požadavky na sledovatelnost produktů, seznam aspektů, které je třeba vzít v úvahu při posuzování bezpečnosti výrobků, včetně nových technologií. Důležitou novinkou je hlášení nehod úřadům ze strany podniků a posílená pravidla dozoru nad trhem.

Vzhledem množství novinek níže přehledně uvádíme jednotlivé kategorie subjektů, na které se nová regulace vztahuje.

Pro výrobce platí nově tato pravidla:

  1. Před výrobou produktu je potřeba ověřit a posoudit jeho bezpečnost.
  2. O tomto posouzení musí být nově sepsán zápis spolu s technickou dokumentací. Obojí musí být archivováno aspoň 10 let.
  3. Na produkty je potřeba doplnit štítky, které budou obsahovat značku, e-mailovou a poštovní adresu výrobce. Pokud se informace nevejde na štítek, pak na obal nebo do příbalového letáku.
  4. Na výrobky je také potřeba doplnit typ, sérii nebo sériové číslo, aby se dal výrobek identifikovat.
  5. K výrobkům musí být přiloženy pokyny a bezpečnostní informace, pokud jsou třeba.

Pro dovozce platí nově tato pravidla:

  1. Ověřit, že výrobci splnili výše uvedené povinnosti.
  2. Doplnit na výrobky svou značku, e-mailovou a poštovní adresu a zkontrolovat, zda jsou k nim přiloženy jasné pokyny a bezpečnostní informace, pokud jsou třeba.
  3. Kopii dokumentace o bezpečnosti výrobku a technické dokumentace archivovat aspoň na 10 let.

Stejné platí i u distributorů, kteří musí ověřit, že výrobce, resp. dovozce splnil své povinnost. Zvlášť zdůrazňujeme nové povinnosti týkající se e-shopů, resp. uvádíme, že je k popisu výrobků v nabídce nutné uvádět:

  1. Značku výrobce, jeho e-mailovou a poštovní adresu (pokud nesídlí v EU, uvádí se adresa jeho evropského zástupce).
  2. Fotku, typ a identifikační údaje výrobku (tedy například číslo série).
  3. Varovné a bezpečnostní informace (které jsou připojeny také k výrobku).



Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články