Milostivé léto II v kostce

Od 1. září 2022 je v účinnosti zákon č. 214/2022 Sb., o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce a o změně souvisejících zákonů, který obsahuje zejména úpravu tzv. Milostivého léta II.

soudní exekutor v Hradci Králové, člen Právní a legislativní komise Exekutorské komory ČR, doktorand na Katedře občanského práva Fakulty právnické ZČU v Plzni
Novela exekučního řádu
Foto: Fotolia

Zákonné podmínky lze splnit v období ode dne 1. září 2022 do dne 30. listopadu 2022.

Oproti úpravě Milostivého léta I došlo k mírné úpravě podmínek úhrady jistiny a navýšení nákladů exekuce. Za podstatnou změnu lze považovat vymezení okamžiku, od kterého musí exekutor zahájit postup podle tohoto zákona. Je jím až doručení sdělení žádosti povinného o zahájení postupu podle tohoto zákona (§ 1 odst. 3) nebo doručení některé z možných žádostí povinného podle § 2.

1. Zákonné předpoklady

Právní úprava Milostivého léta II je vystavěna na několika základních předpokladech. Časově vymezený okruh řízení, subjekty, sdělení povinného podle § 1 odst. 3 a dvě alternativní podmínky úhrady jistiny a nákladů exekuce.

1.1 Časový okruh řízení

Podle § 1 odst. 2 se norma aplikuje na ta exekuční řízení, která byla zahájena přede dnem 28. října 2021. Jedná se tak o stejná řízení, na která dopadalo Milostivé léto I.

1.2 Subjekty

Zákon výslovně vymezuje subjekty řízení v § 2 odst. 1. V exekučním řízení musí být povinným fyzická osoba. Naopak oprávněným musí být vždy některý z veřejnoprávních oprávněných uvedených v taxativním výčtu odstavce 2 písm. a) až n).

1.3 Sdělení žádosti o zahájení postupu exekutorovi

Dalším zákonným předpokladem je sdělení žádosti povinného exekutorovi o zahájení postupu podle tohoto zákona. Exekutorovi musí být sdělena žádost povinným písemně nejpozději do dne 30. listopadu 2022. Úprava explicitně stanoví, že sdělení musí být učiněno písemně a doručeno exekutorovi nejpozději do dne 30. listopadu 2022. Nestačí tak, sdělí-li povinný žádost o zahájení postupu exekutorovi např. telefonickým nebo jiným způsobem. Je však nutné upozornit, že sdělení žádosti o zahájení postupu exekutorovi nezakládá ve vztahu k dalšímu postupu exekutora ohledně provádění exekuce žádné omezující nebo odkladné účinky.

1.4 Podmínky úhrady vymáhané jistiny a nákladů exekuce

Posledním zákonným předpokladem je splnění jedné ze dvou alternativních podmínek. Jejich společným znakem je uhrazení nezaplacené nebo jinak nezaniklé jistiny a na nákladech exekuce částky 1 500 Kč zvýšené o DPH (je-li exekutor plátcem). Splněním alespoň jedné z nich exekutor i bez souhlasu oprávněného a bez návrhu exekuci zastaví.

1.4.1 Podmínka první

Podle první alternativy má povinný možnost ode dne 1. září 2022 do dne 30. listopadu 2022 uhradit nezaplacenou nebo jinak nezaniklou jistinu vymáhanou v exekučním řízení, popřípadě nezaplacenou nebo jinak nezaniklou část jistiny, je-li exekuce vedena jen pro část jistiny (dále jen „vymáhaná jistina“) a paušální náhradu nákladů exekuce podle § 3 tohoto zákona (1 500 Kč a DPH).

Užitou terminologii „povinný uhradí“ nelze vykládat než tak, že povinný provede úhradu mimo rámec vymoženého plnění získaného prováděním exekuce způsoby podle § 59 odst. 1 ex. řádu.

1.4.2 Podmínka druhá

Druhá podmínka se časově vztahuje ke dni 31. srpna 2022. Exekutor i bez souhlasu veřejnoprávního oprávněného a bez návrhu exekuci zastaví za předpokladu sdělení povinného[1] o žádosti postupu podle tohoto zákona, pokud byla do dne 31. srpna 2022 v exekučním řízení vymožena nejméně celá vymáhaná jistina a paušální náhrada nákladů exekuce podle § 3 (1 500 Kč a DPH). Takto vymožené plnění nesmí být dotčené právem třetích osob.

1.5 Fikce uhrazené jistiny a příslušenství

Je-li exekuce vedena jen pro vymožení příslušenství, považuje se pro účely tohoto zákona celá vymáhaná jistina za uhrazenou ode dne 1. září 2022 a exekutor postupuje přiměřeně podle tohoto zákona [§ 1 odst. 3 písm. a)]. Ustanovení tak má charakter právní fikce.[2] Úprava dále explicitně stanovuje, že penále a smluvní pokuta se pro účely tohoto zákona považují za příslušenství.

2. Žádost o sdělení výše částky nebo o sdělení splnění

Úprava v § 2 rozlišuje dva typy žádosti. První je žádost o sdělení výše částky, která má být uhrazena ke splnění podmínky podle § 1 odst. 3 písm. a). Druhou pak žádost o sdělení, že byla splněna podmínka podle § 1 odst. 3 písm. b). Zakládá se rovněž speciální úprava pro doručování.

2.1 Doručování elektronické žádosti exekutorovi

Zákon výslovně uvádí, že na žádost povinného podle § 2, na žádost povinného podle § 46 odst. 2 o. s. ř. (e-mail adresáta) a na sdělení povinného podle § 1 odst. 3 zákona se § 42 odst. 2 o. s. ř. nepoužije (předložení originálu v písemné podobě). Uvedená speciální úprava odnímá exekutorovi možnost ověřit autentičnost podání.

2.2 Odpověď exekutora

Exekutor má podle zákona povinnost odpovědět povinnému ve lhůtě do 15 dnů od doručení žádosti. Z hlediska obsahových náležitostí musí v odpovědi být obligatorně uveden den, v němž mu byla žádost doručena a den, v němž odeslal odpověď. Obsah odpovědi exekutora musí vždy korespondovat s aktuálním stavem exekučního řízení (tzn. vyčíslení vymáhané jistiny nebo jejího zbytku a nákladů exekuce; vyčíslení nákladů exekuce; postup exekutora podle § 1 odst. 4 nebo podle § 7 atd.).

2.3 Zmeškání lhůty exekutorem

Požádal-li povinný o sdělení výše částky do 15. listopadu a nestihl-li exekutor odpovědět povinnému ve lhůtě 15 dnů od doručení žádosti, prodlužuje se povinnému lhůta k úhradě o počet dnů, o které exekutor překročil lhůtu na odpověď povinnému. Takto prodloužená lhůta neskončí dříve než pět dnů ode dne, kdy byla povinnému doručena odpověď exekutora.

2.4 Doručování odpovědi povinnému

Protože zákon ve vztahu k doručování odpovědi prostřednictvím doručujícího orgánu výslovně nezakládá, že se musí jednat o doručení do vlastních rukou adresáta, postačí doručení podle § 50 o. s. ř. Při doručení elektronické odpovědi nemá exekutor povinnost podle § 47 odst. 2 a 3 o. s. ř. vyzývat povinného, aby doručení potvrdil exekutorovi do tří dnů od odeslání písemnosti datovou zprávou jím podepsanou. Doručení bude účinné i v případě, že povinný do tří dnů od odeslání písemnosti nepotvrdil exekutorovi její přijetí datovou zprávou. Doručení však bude neúčinné tehdy, jestliže se písemnost zaslaná na elektronickou adresu vrátila exekutorovi jako nedoručitelná.

3. Paušální náhrada nákladů exekuce a náklady oprávněného

Úprava Milostivého léta II zakládá exekutorovi paušální náhradu nákladů exekuce podle § 87 odst. 1 ex. řádu ve výši 1 500 Kč zvýšené o DPH (je-li exekutor plátcem). Zákon dále upravuje postup ohledně nákladů exekuce, které byly vymoženy přede dnem 1. září 2022.

3.1 Exekuce zastavená podle první podmínky

V exekuci zastavené podle § 1 odst. 3 písm. a) zákona náleží paušální náhrada nákladů ve výši 1 500 Kč zvýšené o DPH (je-li exekutor plátcem). Z nákladů exekuce, které vymohl exekutor přede dnem 1. září 2022, mu náleží pouze ty, o nichž bylo před uvedeným datem rozhodnuto příkazem k úhradě nákladů exekuce nebo jiným rozhodnutím (zejm. usnesení o rozvrhu).

3.2 Exekuce zastavená podle druhé podmínky

V exekuci zastavené podle § 1 odst. 3 písm. b) zákona exekutorovi náležejí vedle částky 1 500 Kč zvýšené o DPH (je-li exekutor plátcem), dále náklady exekuce, ohledně nichž byl přede dnem 1. září 2022 vydán příkaz k úhradě nákladů exekuce (nebo jiné rozhodnutí) a které byly přede dnem 1. září 2022 vymoženy, ve výši, která přesahuje paušální náhradu 1 500 Kč. Další náklady exekuce již pak v exekuci zastavené podle § 1 odst. 3 písm. b) exekutorovi nenáležejí.

3.3 Náklady oprávněného

Oprávněnému náležejí ty náklady, ohledně nichž byl přede dnem 1. září 2022 vydán příkaz k úhradě nákladů exekuce nebo jiné rozhodnutí. Současně platí, že musely být přede dnem 1. září 2022 vymoženy. Další náklady oprávněného veřejnoprávnímu oprávněnému nenáležejí.

4. Osvobození od placení a (částečné) zastavení exekuce

Úprava uvedená § 4, která se týká zejména osvobození od placení pohledávek přesahujících jistinu (usnesení exekutora) a problematiky dosud vymoženého a nevyplaceného plnění byla v zásadě převzata z předchozí úpravy Milostivého léta I. Proto lze v podrobnostech odkázat na článek Veřejnoprávní milostivé léto – zjednodušený právní výklad publikovaný v PRÁVNÍM PROSTORU dne 21. 10. 2021 (kapitola 6, 7, 8).


Příspěvek obsahuje zjednodušený právní výklad materie Milostivého léta II. Podrobný právní výklad obsahuje publikace Milostivé léto II (zákon č. 214/2022 Sb., o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce a o změně souvisejících zákonů) – nebo v letošním třetím vydání Komorních listů.

[1] Do dne 30. listopadu 2022.

[2] Zatímco u Milostivého léta I byla u obdobného ustanovení založená vyvratitelná domněnka.


Použitá literatura:

ŠTIKA, M. Zákon č. 214/2022 Sb., o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce a o změně souvisejících zákonů. Komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2022.

ŠTIKA, M. Milostivé léto II – komentář k vybraným částem normy. Komorní listy. 03/2022. Praha Exekutorská komora ČR, 2022, s. 12 – 21. MK ČR E 19153.

Důvodová zpráva k zákonu č. 214/2022 Sb., o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce a o změně souvisejících zákonů.

Autor:

JUDr. Ing. Martin Štika je soudním exekutorem v Hradci Králové, přidruženým členem Právní a legislativní komise Exekutorské komory ČR a doktorandem na Katedře občanského práva Právnické fakulty ZČU v Plzni

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články