Jako první se změní podmínky pro registraci plátců k DPH, pravidla pro opravu základu daně a pravidla pro uplatnění nároku na odpočet. K 1. červenci 2025 pak nastanou změny v uplatňování DPH u nemovitých věcí. Tím to ale nekončí. Novela počítá s úpravami znění zákona ještě od 1. ledna 2026 (zejména oblast vracení daně) a 1. ledna 2027 (znovuzavedení možnosti odpočtu daně u luxusních automobilů).
Podle důvodové zprávy slibuje novela nejen harmonizaci legislativy na úrovni Evropské unie, ale také lepší adaptaci zákona na aktuální podnikatelské prostředí. Jaké konkrétní změny nás tedy čekají v příštím roce? Pojďme se podívat na klíčové novinky, které byste měli mít na paměti.
Změny v registraci plátců DPH
Dosavadní praxe sledování obratu pro registraci k DPH se mění zásadním způsobem. Až dosud platil obrat 2 miliony Kč, který se sledoval za 12 po sobě jdoucích měsíců. Pokud jste překročili tento limit, vznikla vám povinnost do 15. dne následujícího měsíce podat přihlášku k registraci a hned od 1. dne druhého měsíce po měsíci překročení limitu jste se stali plátcem DPH.
Nově se budou sledovat dva obraty: 2 000 000 Kč a 2 536 500 Kč. Výše obratu se bude počítat vždy za konkrétní kalendářní rok, a nikoliv za libovolných 12 po sobě jdoucích měsíců.
- Pokud překročíte obrat 2 miliony Kč (zároveň ale nepřekročíte 2 536 500 Kč), nestáváte se plátcem ihned (1. dnem druhého měsíce po měsíci překročení obratu), ale až k 1. lednu následujícího kalendářního roku. Dobrovolně ale můžete požádat o zaregistrování k dřívějšímu datu.
- Pokud ale do konce kalendářního roku překročíte i obrat 2 536 500 Kč, povinnost registrovat se nastává okamžitě, tedy následujícím dnem po dni překročení obratu. Přihlášku musíte v obou případech podat do 10 pracovních dnů ode dne překročení obratu. Může se tedy stát, že máte povinnost podat přihlášku dvakrát.
Příklad:
Společnost ABC dosáhne 10. února 2025 obratu 2 200 000 Kč. Z tohoto titulu ji podle nové právní úpravy vznikne povinnost podat přihlášku k DPH do 24. února 2025 (tj. do 10. pracovního dne po překročení obratu). Plátcem se má stát až od 1. ledna 2026. V průběhu roku ale uskuteční další dodání zboží a poskytnutí služeb, díky kterým 6. června 2025 dosáhne obratu 2 600 000 Kč (tj. překročí obrat 2 536 500 Kč). Na základě těchto nových skutečností se nakonec stane plátcem už 7. června 2025 a bude mít povinnost podat doplňující přihlášku k registraci do 20. června 2025.
Opravy základu daně
Novela rovněž mění pravidla pro opravu základu daně. Současná lhůta 3 let, během které můžete opravit přiznanou a odvedenou DPH například v případě vrácení zboží nebo následného snížení ceny, se prodlužuje na 7 let (u záloh zůstává lhůta stále tříletá). Cílem této úpravy je reagovat na běžnou dodavatelskou praxi, kdy se záruka na produkty často poskytuje na delší období než 3 roky.
Bude také zachována povinnost opravy základu daně i v případě, že přestanete být plátcem DPH. I zde platí lhůta 7 let od uskutečnění plnění (resp. 3 roky od poskytnutí zálohy). Oprava se provede v dodatečném daňovém přiznání a následném kontrolním hlášení za poslední zdaňovací období před zrušením registrace.
Zkrácení doby pro nárok na odpočet
Další pro plátce spíše negativní změnou je zkrácení lhůty pro uplatnění nároku na odpočet z tří let až na dva roky. Dvouletá lhůta se bude počítat od konce kalendářního roku, kdy mohl být odpočet poprvé uplatněn.
Podle důvodové zprávy v téměř 99 % případů plátci uplatňují odpočet daně v prvním nebo v druhém daňovém přiznání, ve kterém lze uplatnit nárok na odpočet daně. Podle předkladatelů novely by tak zkrácení lhůty nemělo plátce významně ovlivnit. Na druhou stranu správce daně bude mít větší časový prostor pro případnou kontrolu a doměření daně.
Příklad: Společnost ABC nakoupí zboží a obdrží daňový doklad v únoru 2025. Nárok na odpočet ji vznikl v únoru 2025. Doba pro uplatnění odpočtu tudíž běží do 31. prosince 2027. Po tomto datu již nebude možné nárok na odpočet uplatnit.
Nárok na odpočet u pohledávek po splatnosti
Navrhovaná změna by měla motivovat dlužníky k včasné úhradě svých závazků. Zavádí se totiž povinnost odběratelů vrátit uplatněný nárok na odpočet DPH u závazků, které nebyly uhrazeny do 6 měsíců po splatnosti. Pokud plátce následně svůj závazek uhradí, bude oprávněn nárok na odpočet DPH opět uplatnit. S touto novou povinností bude spojena dodatečná administrativa, jelikož plátci budou muset výše uvedenou lhůtu sledovat.
Zdanění nemovitých věcí
S plánovanou účinností od 1. července 2025 dochází k zásadním změnám i v oblasti uplatňování DPH u dodání nemovitých věcí. Nově bude každá stavba zatížena DPH pouze při jejím prvním dodání nebo při dodání po její podstatné změně, a to pouze pokud k prodeji dojde do konce 23. měsíce následujícího po měsíci dokončení. Po uplynutí této lhůty bude veškerý prodej osvobozen od DPH.
S tím souvisí snížení prahu pro posuzování podstatné změny stavby. Za podstatnou změnu budou považovány veškeré stavební úpravy, které zvyšují hodnotu stavby, přičemž náklady na tyto úpravy musí převýšit 30 % prodejní ceny. To znamená, že se u dodání rekonstruovaných staveb častěji setkáme s uplatněním DPH na výstupu.
Novela byla 11. 12. 2024 schválena senátem.
Diskuze k článku ()