Nájemníci v dostupném bydlení budou mít podle novely nájemní smlouvu zpravidla až na dva roky s možností prodloužení na dobu určitou. Dostupné nájemné by zprvu nemělo převýšit 90 procent místně obvyklého nájemného. Podle kritiků by takto stanovené nájemné nepředstavovalo dostupné bydlení.
V dostupném bydlení poskytovaným například státem, kraji a obcemi nemá nájemné v prvním roce přesáhnout částku vypočtenou z nákladů spojených s výstavbou nebo pořízením a provozem dostupného nájemního bytu. Zároveň bude muset být nižší než srovnatelné obvyklé místní nájemné. V dalších letech se dostupné nájemné může zvyšovat o inflaci, ale nejvýše o čtyři procenta ročně. Cenové mapy nájemného by zpracovávalo ministerstvo financí. Podle kritiků rozdíl mezi možnou výší nájmů znevýhodňuje soukromé poskytovatele dostupného bydlení vůči poskytovatelům veřejným a může být v rozporu s Listinou práv a svobod.
Na dostupné bydlení by mohli dosáhnout domácnosti bez vlastního bydlení do určité výše čistého příjmu, oběti domácího násilí nebo lidé v takzvaných preferovaných profesích. Patří k ním zdravotníci, učitelé, policisté, záchranáři a pracovníci v sociálních službách.
Stát bude moci poskytnout podporu sektoru dostupného nájemního bydlení poté, co možnost na jaře schválila Evropská komise. První tři roky bude zajištěné financování z Národního plánu obnovy. Letos ministerstvo pro místní rozvoj počítá s poskytnutím dvou miliard korun.
Aby mohl stát nabízet zvýhodněné úvěry na podporu výstavby dostupného bydlení, Sněmovna v půlce června schválila navýšení letošních výdajů SFPI o 4,38 miliardy korun na 6,32 miliardy korun. Příjmy se zvýší o 3,72 miliardy korun na 5,66 miliardy korun.
Vymezení definice dostupného bydlení a zjednodušení možnosti čerpání podpory na výstavbu obecných bytů s nižším než průměrným nájemným je jednou z částí reformy Bydlení pro život, kterou prosazuje ministerstvo pro místní rozvoj. Její součástí je i nový stavební zákon, který dnes také vstupuje v platnost. Zavádí digitalizované stavební řízení a zmírňuje některé technické požadavky na výstavbu. Měl by se tak zkrátit proces povolování výstavby a zároveň zlevnit bytová výstavba. Součástí reformy je také zákon o podpoře bydlení, který ale zatím schválila jen vláda. Jeho cílem je vytvořit systémovou podporu pro osoby ohrožené bytovou nouzí.
Diskuze k článku ()