Důvodová zpráva přibližuje, že hlavním cílem této novely o více než dvou desítkách změnových bodů bylo umožnit, aby členy Rady České televize a Rady Českého rozhlasu volily obě komory Parlamentu České republiky, tedy nově včetně Senátu. Jejím prostřednictvím má být dosaženo stavu, kdy budou do volby a odvolávání členů Rad veřejnoprávních médií zapojeny obě komory Parlamentu, jejichž členové jsou voleni odlišnými systémy a ve svém celku tak představují komplexní reprezentaci občanů České republiky.
Deklarovaným účelem je též zajistit žádoucí reprezentativnost kandidátů navrhovaných na členy Rady České televize a Rady Českého rozhlasu. Doposud platilo, že návrhy kandidátů na členy Rad mohly Poslanecké sněmovně předkládat organizace a sdružení představující kulturní, regionální, sociální, odborové, zaměstnavatelské, náboženské, vzdělávací, vědecké, ekologické a národnostní zájmy. Smyslem právní úpravy přitom má být, aby kandidáti těchto subjektů dostatečně reprezentovali jak svůj nominující subjekt, tak předmětnou oblast v rámci české společnosti. Zákon však nepožadoval, aby takové subjekty existovaly a svou činnost ve společnosti vyvíjely po určitou dobu, která potvrdí jejich ukotvení v reprezentaci daného zájmu. Mohlo tak docházet k případům, kdy byly tyto subjekty založeny ad hoc ryze za účelem navržení kandidáta na člena Rady. Zákonodárce takovým subjektům nemajícím žádnou nebo majícím jen velmi krátkou historii přiřkl význam v rámci příslušných společenských zájmů takřka nulový. Proto, aby popsané situace, kdy by návrhy kandidátů předkládaly za tímto účelem účelově zřízené subjekty, vyloučil, nově stanovil minimální dobu trvání existence navrhujících právnických osob.
Diskuze k článku ()