Primárním cílem této rozsáhlé novely je zajistit na zákonné úrovni transpozici příslušných evropských směrnic do českého vnitrostátního právního řádu. Konkrétně jde o směrnici 2017/2397 o uznávání odborných kvalifikací ve vnitrozemské plavbě, směrnici 2020/12, kterou se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2397, pokud jde o normy způsobilosti a odpovídající znalosti a dovednosti, normy pro praktické zkoušky a pro schvalování simulátorů a normy zdravotní způsobilosti, a směrnici 2021/1233, kterou se mění směrnice (EU) 2017/2397, pokud jde o přechodná opatření pro uznávání osvědčení třetích zemí.
Zohledněna je přitom rovněž dvojice přímo použitelných evropských předpisů, a sice prováděcí nařízení 2020/182 o vzorech v oblasti odborných kvalifikací ve vnitrozemské plavbě a nařízení 2020/473, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2397, pokud jde o normy pro databáze Unie pro osvědčení o kvalifikaci, plavecké služební knížky a lodní deníky.
Jak popisuje důvodová zpráva, v návaznosti na změny, jež výše zmíněná evropská úprava přinesla, přináší novela zákona o vnitrozemské plavbě koncepčně novou, poměrně rozsáhlou a strukturovanou právní úpravu způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidla (případně k výkonu některých specifických činností s provozováním plavidla souvisejících), která respektuje veškeré unijní požadavky (vedle vůdců) rovněž ve vztahu k ostatním členům posádky plavidla i dalším osobám.
V neposlední řadě pak v návaznosti na výhrady Evropské komise mělo dojít k dílčí změně obecné právní úpravy přestávek v práci na jídlo a oddech zaměstnanců ve vodní dopravě, a to v souladu se směrnicí 2014/112/EU, kterou se provádí Evropská dohoda o úpravě některých aspektů úpravy pracovní doby v odvětví vnitrozemské vodní dopravy uzavřená Evropským svazem vnitrozemské plavby (EBU), Evropskou organizací lodních kapitánů (ESO) a Evropskou federací pracovníků v dopravě (ETF).
Diskuze k článku ()