Přináší nová znění příloh č. 1 a 2 novelizovaného nařízení upravujících sazby mýtného za užívání dálnice a silnice I. třídy pro vozidla v systému elektronického mýtného s výjimkou vozidel kategorie M2 a M3. Ministerstvo dopravy, které pro vládu návrh tohoto nařízení připravilo, přibližuje, že tak učinilo pro potřebu sazby od počátku roku 2025 navýšit.
Důvodová zpráva blíže popisuje, že jde o projev návaznosti na přijetí zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů (tzv. „konsolidační balíček“), jímž bylo mýtné definováno jako finanční prostředek k dosažení návratnosti nového typu externích nákladů, kdy vedle nákladů vyvolaných znečištěním ovzduší a hlukem byly nově do mýtného zahrnuty i náklady vyvolané emisemi CO2 vozidel. Jde o projev transpozice evropské směrnice 2022/362, kterou se mění směrnice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EU) 2019/520, pokud jde o výběr poplatků pro vozidla za užívání určitých pozemních komunikací. Dle jejích slov je zavedení nové složky mýtného spočívající v zohlednění nákladů vyvolaných emisemi CO2 výrazem důslednějšího uplatňování zásady „znečišťovatel platí“ a „uživatel platí“, současně má přispět jako motivační faktor k pořizování vozidel s nízkými a nulovými emisemi. Tyto změny byly do nařízení vlády č. 240/2014 Sb. promítnuty primárně jeho novelou provedenou nařízením vlády č. 40/2024 Sb. a účinnou k 1. 3. 2024, aktuální novela pak obsahuje zvýšení sazeb mýtného za užívání dálnic a silnic I. třídy od roku 2025. Zvyšována má přitom fakticky být jen složka mýtného, která je ukládána za účelem dosažení návratnosti nákladů vyvolaných při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích emisemi CO2.
Diskuze k článku ()