Novela nařízení o výši sazeb mýtného, slevě na mýtném a výši odměny za poskytování evropské služby elektronického mýtného

Dne 1. 1. 2025 své účinnosti nabývá nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši sazeb mýtného, slevě na mýtném a výši odměny za poskytování evropské služby elektronického mýtného, ve znění pozdějších předpisů. Ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv bylo publikováno pod č. 299/2024 Sb.

právník a analytik oddělení právních systémů, ATLAS consulting spol. s r.o.
Kamion, dálnice
Foto: Pixabay
Náhled dokumentu v právním informačním systému CODEXIS

Přináší nová znění příloh č. 1 a 2 novelizovaného nařízení upravujících sazby mýtného za užívání dálnice a silnice I. třídy pro vozidla v systému elektronického mýtného s výjimkou vozidel kategorie M2 a M3. Ministerstvo dopravy, které pro vládu návrh tohoto nařízení připravilo, přibližuje, že tak učinilo pro potřebu sazby od počátku roku 2025 navýšit.

Důvodová zpráva blíže popisuje, že jde o projev návaznosti na přijetí zákona č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů (tzv. „konsolidační balíček“), jímž bylo mýtné definováno jako finanční prostředek k dosažení návratnosti nového typu externích nákladů, kdy vedle nákladů vyvolaných znečištěním ovzduší a hlukem byly nově do mýtného zahrnuty i náklady vyvolané emisemi CO2 vozidel. Jde o projev transpozice evropské směrnice 2022/362, kterou se mění směrnice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EU) 2019/520, pokud jde o výběr poplatků pro vozidla za užívání určitých pozemních komunikací. Dle jejích slov je zavedení nové složky mýtného spočívající v zohlednění nákladů vyvolaných emisemi CO2 výrazem důslednějšího uplatňování zásady „znečišťovatel platí“ a „uživatel platí“, současně má přispět jako motivační faktor k pořizování vozidel s nízkými a nulovými emisemi. Tyto změny byly do nařízení vlády č. 240/2014 Sb. promítnuty primárně jeho novelou provedenou nařízením vlády č. 40/2024 Sb. a účinnou k 1. 3. 2024, aktuální novela pak obsahuje zvýšení sazeb mýtného za užívání dálnic a silnic I. třídy od roku 2025. Zvyšována má přitom fakticky být jen složka mýtného, která je ukládána za účelem dosažení návratnosti nákladů vyvolaných při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích emisemi CO2.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články