Jste senior legal counsel a člen managementu společnosti ŠKODA AUTO, a. s. Byla cesta podnikového právníka vždy Vaším záměrem? Nebo výběr Vaší profese ovlivnila náhoda a v tom případě pro Vás byla spíše nečekaně naplňující?
Zpočátku jsem o kariéře podnikového právníka určitě neuvažoval. Ke studiu práv jsem se přihlásil s vidinou stát se soudcem, ale měl jsem současně i dilema se studiem veterinární medicíny nebo chemie. Po absolvování fakulty a základní vojenské služby jsem už ale měl jasnější představu o svém uplatnění a i s ohledem na to, že v rodině nemáme žádnou právnickou tradici, ale spíše průmyslovou (vyrostl jsem na dohled od továrny Tatra v Kopřivnici), byla možnost zapojit se do Trainee programu ve společnosti ŠKODA AUTO jasná volba. Průmyslové prostředí, přímé byznysové napojení a především mezinárodní přesah mě okamžitě oslovily a dodnes mě práce v automobilce velice baví. Dnes už vím, že tradiční právnické profese by pro člověka s mým naturelem asi nebyly úplně to pravé a menší podíl ryze právnických aktivit se vyvažuje větším zapojením do reálného chodu velké průmyslové společnosti.
V roce 2021 jste získal ocenění Podnikový právník. Znamenalo pro Vás pomyslné zabodnutí vlajky na vrcholku hory, po kterém následoval pocit zadostiučinění? Nebo působilo spíše jako motivace pro další kroky?
Z ocenění jsem měl opravdu radost a vážím si toho, ale žádný pocit zadostiučinění se samozřejmě nedostavil. Jsem povahou spíše neklidný a stále nespokojený člověk s touhou posouvat věci dopředu a právě proto mě i inovace v právní sféře tak naplňují a jejich prosazování je pro mě v korporátním prostředí tou pravou výzvou. Čili, ocenění bylo za mě potvrzením, že inovace právníky zajímají, že inovátor nemusí být vždy brán jen jako kverulant a věčný „rebel at work“ a že to má jednoduše smysl. Nadále se tedy s kolegy právníky ve firmě snažíme reagovat na nejmodernější technologické trendy a překonávat běžnou korporátní rezistenci a zažité představy o právnické profesi.
Ocenění jste získal v kategorii Inovativní právní řešení. Jakým inovacím se věnujete ve své každodenní praxi?
Ve své praxi se s kolegy zaměřuji především na klasické právní inovace, které mohou bezprostředně pomoci našim interním klientům a nám jako právníkům zjednodušit práci. To znamená např. zavedení robustního contract management systému, nasazení chatbota pro komunikaci rutinních právních témat, digitalizace podepisování obchodní dokumentace a zefektivnění agendy plných mocí. Do budoucna bychom rádi i provedli další zpřístupnění a digitalizaci balíku vzorové smluvní dokumentace a věnuji se i tématu, jak digitálně spravovat agendu právního oddělení s následnou možností manažerského reportingu, vč. nastavení KPI pro tým a jeho členy.
Je inovativního přístupu v právu dostatek? Případně kterým směrem se inovace ubírají a kterým směrem byste si přál vy, aby se ubíraly?
Z mého pohledu je zde jasně patrný pozitivní trend, z čehož mám velkou radost. Bude ale zapotřebí, aby se tato aktivita přenesla od velkých advokátních kanceláří a právních oddělení nadnárodních společností i dál a stala se pevnou součástí práce všech právnických profesí, protože je to z mého pohledu cesta, jak naši práci zpřístupnit klientům, nezaostat vůči ostatním oborům a obecně si práci udělat zábavnější a efektivnější. Je to koneckonců i způsob, jak se moci v právu věnovat tomu strategičtějšímu, významnějšímu a zajímavějšímu na úkor činností rutinních a automatizovatelných.
Zdá se, že se věnujete velmi rozmanitému spektru právních otázek týkajících se automobilů, často i se zahraničním prvkem. Odráží se to na struktuře Vašich pracovních dní? Je stejně rozmanitá?
Ano, má agenda je velmi široká, což jako klasický generalista vnímám jako velké plus a umožňuje mi to bez nadsázky každý den, přinejmenším virtuálně, cestovat kolem světa a doslova přebíhat od jednoho právního oboru k dalšímu. Mám možnost hodně se věnovat IT, logistice, mezinárodním projektům, problematice ochrany dat a dalším a cením si možnosti spolupráce s největšími experty z řad advokacie i zahraniční firemní praxe. Například jen tento týden jsem měl možnost osobně se setkat se zástupci našeho partnera z Pákistánu a podílel jsem se na řešení právních témat z řady dalších zemí, kdy ŠKODA AUTO je aktivní na více než 100 trzích. Bohužel mám na starosti i záležitosti spojené s našimi aktivitami v Ruské federaci a okolních zemích, což je aktuálně velmi neveselé téma.
Byl vyhlášen další ročník ocenění Podnikový právník a Vy se tentokrát ocitnete na druhé straně, jako člen poroty. Jak se na to těšíte? Vidíte ve své funkci odpovědnost?
Na své působení v porotě se samozřejmě těším a odpovědnost vnímám. Pro každého kolegu nebo kolegyni je, myslím, ocenění příjemnou formou, jak dosáhnout uznání za jejich snažení v roli podnikového právníka a k výběru přistoupíme s kolegy porotci maximálně zodpovědně.
Jaké vlastnosti a úspěchy budete hledat u nominovaných? Jak podle Vás vypadá skvělý podnikový právník?
Každý z porotců má určitě svůj vlastní přístup a priority, ale za mě osobně jsou to mimo jiné manažerské dovednosti, dokonalá znalost firemních procesů, orientace na interního i externího zákazníka a samozřejmě i odborná znalost, která zdaleka nezahrnuje pouze čistě právnické know-how.
Měl by výherce ocenění Podnikový právník být inspirací pro ostatní podnikové právníky?
Tady je odpověď nasnadě. Určitě ano, a to tím spíše, že ocenění by mělo být i určitou propagací této aktuálně se zdravě rozvíjející právnické profese.
Diskuze k článku ()