Důvodová zpráva k okolnostem projednávání této turbulentně diskutované novely popisuje, že poskytování platu a některých dalších náležitostí představitelům státní moci a některým státním orgánům a soudcům a poslancům Evropského parlamentu – stejně jako odměňování státních zástupců – je upraveno mimo obecná pravidla o odměňování platem obsažená v zákoníku práce, neboť podstatou zde je odměňování za výkon funkce, nikoliv závislé práce. Řídí se proto zvláštními zákony.
Aktuální novela je v podstatě reakcí na nález Ústavního soudu ze dne 15. 5. 2024, sp. zn. Pl. ÚS 5/24 (publikován ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv pod č. 211/2024 Sb.), neboť ten uplynutím dne 31. 12. 2024 zrušil v ustanovení § 3 odst. 3 zákona č. 236/1995 Sb. hodnotu koeficientu, jehož prostřednictvím se stanovuje platová základna soudců a zprostředkovaně pak i platová základna představitelů státní moci a státních zástupců. Bez jejího přijetí právní úprava odměňování soudců neobsahovala veličinu nezbytnou pro stanovení platové základny soudců, což bylo nepřípustné.
Prezident republiky se s úmyslem zákonodárce prezentovaným touto novelou neztotožnil, zákon nepodepsal a vrátil jej zpět Poslanecké sněmovně k dalšímu projednání. Ta však na svém původně schváleném znění setrvala.
Vedle zákona o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu je novelizován rovněž zákon o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a k 1. 1. 2026 také zákon o obcích, zákon o krajích a zákon o hlavním městě Praze.
Diskuze k článku ()