Důvodová zpráva k této novele o bezmála stovce změnových bodů popisuje, že jde především o reakci na zkušenosti z praxe ve vztahu k řešení havárií, jež měly ukázat, že dosavadní právní úprava kompetencí jednotlivých subjektů podílejících se na řešení havárií je nedostatečná a v případě havárií přesahujících území několika krajů rovněž nejasná. Bylo totiž vyhodnoceno, že vodoprávní úřady nejsou k řízení likvidačních prací při haváriích dostatečně vybaveny, a to zejména personálně, odborně a materiálně, a dále že dosavadní úprava kompetencí jednotlivých orgánů podílejících se na likvidaci havárií, jakož i na šetření jejich příčin a následků, je pro praxi nevyhovující a nejasná. Jako nedostatečná a málo efektivní se zákonodárci dále jevila právní úprava sankcí na úseku havárií, nedovoleného vypouštění odpadních vod s obsahem nebezpečných závadných látek a nakládání se (zejména nebezpečnými) závadnými látkami.
Novela má na veškeré tyto neduhy adekvátně legislativně reagovat. Zavádí se například dosud chybějící povinnost provádění kontinuálního monitoringu pro vybrané znečišťovatele, a to v souvislosti s jimi produkovanými a následně vypouštěnými odpadními vodami, vzniká rovněž nový Registr výpustí ze zdrojů znečištění do vod povrchových, jenž má umožnit digitální evidenci všech výpustí. To má eliminovat výpusti nezdokumentovaných kanalizačních systémů, jež z pohledu potenciálního havarijního znečištění vodních toků představují značné riziko. Těch změn, jež novela přináší, je však celá řada dalších.
Diskuze k článku ()