Ministerstvo průmyslu a obchodu, které pro vládu návrh této novely o pětici změnových bodů připravilo, přibližuje, že byla v rámci právní úpravy úhrady prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku v mimořádné tržní situaci přijata za účelem jednak stanovení okruhu údajů, které mají být ze strany auditora ověřeny, jednak vymezení rozsahu, v jakém auditor ověření provádí.
Důvodová zpráva pak blíže vysvětluje, že k počátku roku 2024 nabyla účinnosti novela energetického zákona publikovaná pod č. 469/2023 Sb., jež dosavadní právní úpravu podmínek pro úhradu prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku v mimořádné tržní situaci doplnila o povinnost provedení auditu údajů z žádosti o úhradu kompenzace, když nově platí, že stanoví-li nařízení vlády postup vypořádání plateb na úhradu prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku poskytnutých v průběhu stanoveného období, je účastník trhu s elektřinou nebo plynem povinen se žádostí o úhradu kompenzace za stanovené období současně doložit zprávu auditora o ověření správnosti vybraných údajů uváděných v žádosti; tato povinnost se nevztahuje na účastníka trhu s elektřinou nebo plynem, který nemá za stanovené období zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem. Zprávu auditora poskytuje účastník trhu s elektřinou nebo plynem Energetickému regulačnímu úřadu.
Nové ustanovení § 19f odst. 8 písm. f/ energetického zákona pak zmocňuje vládu k vydání nařízení stanovícího okruh údajů uvedených v žádosti ověřovaných auditorem a rozsah jejich ověření auditorem. A toho má být dosaženo právě novelizačním nařízením, jež aktuálně nabylo své účinnosti.
Diskuze k článku ()