Novela zákona o silniční dopravě: Vznik nového úřadu i způsobu přepravy osob

Ve Sbírce zákonů vyšel zákon č. 130/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě a další související zákony. Změny se týkají všech účastníků silničního provozu, dopravců nákladních vozidel i veřejné dopravy a cestujících. Zatímco některé části novely nabývají účinnosti už k 1. červenci 2025, u dalších půjde o 1. ledna a 1. července 2026, 1. ledna 2027 a 1. ledna 2029.

MK
Advokátní kancelář Škára & Partners

V novele jsou obsaženy dvě nejvýznamnější úpravy: zřízení Inspekce silniční dopravy (INSID) neboli nového správního úřadu s celostátní působností a zavedení tzv. poptávkové dopravy, která posílí veřejnou linkovou dopravu. Dále mezi novinkami najdete změny týkající se „běžných“ řidičů: Nárůst výše škody rozhodující pro vznik povinnosti oznámit dopravní nehodu policii na 200 000 Kč, prodloužení doby platnosti evidenční kontroly na délku doby platnosti pravidelné technické prohlídky nebo vydávání řidičského průkazu a karty řidiče bez nutnosti navštívit úřad. Fanoušky moderních technologií pak jistě zaujme, že zákonodárci mysleli také na právní úpravy zohledňující budoucí provoz automatizovaných vozidel. 

Inspekce silniční dopravy (INSID)

Od 1. července 2025 dojde k transformaci Centra služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy. Tato nová instituce získá širší pravomoci při kontrolách na silnicích, zejména u nákladních vozidel. INSID bude vykonávat působnost nejen podle zákona o silniční dopravě, ale i dle zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích a zákona č. 361/2000 Sb. o silničním provozu

Od 1. července budou tedy stávající experti z Centra služeb pro silniční dopravu pod názvem Inspekce silniční dopravy provádět kontroly kamionů samostatně, bez účasti policie nebo celní správy. Půjde zejména o nízkorychlostní kontrolní vážení, technické silniční kontroly, kontroly umístění, upevnění a zajištění nákladu či dodržování omezení jízdy některých vozidel. Inspektoři silniční dopravy budou mít obdobná oprávnění jako policisté (nebude nutná součinnost strážců zákona), například při oprávnění zastavovat vozidla, kontrole dokladů, vybírání kaucí, zabránění v jízdě vozidla nebo odebrání karty řidiče. Budou mít též přístup k údajům vedeným v relevantních informačních systémech veřejné správy (rejstřík podnikatelů v silniční dopravě, registr řidičů, registr silničních vozidel, informační systém digitálního tachografu a podobně). 

Inspektoři budou obvykle nosit služební stejnokroj a jejich vozidla budou zvlášť barevně označena (včetně modrých majáků), platit pro ně budou i některé výjimky z pravidel silničního provozu. 

Poptávková doprava

Novela dále umožňuje zavedení tzv. poptávkové dopravy (definována v § 2 odst. 7, 14 zákona o silniční dopravě, bližší povinnosti dopravce upravuje zejména § 18), která posílí veřejnou linkovou dopravu. Cestující si budou moci objednat přepravu prostřednictvím mobilních aplikací a počítá se s využíváním menších vozidel označených střešní svítilnou zelené barvy s nápisem „LINKA“. Služba umožní nastupování a vystupování i mimo standardní zastávky a flexibilní úpravu trasy podle potřeb cestujících.

Půjde o specifickou formu veřejné linkové dopravy, poskytovanou na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících (dle zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících). V licenci bude vymezeno území, na němž se poptávková doprava bude poskytovat. Trasa linky nebude předem striktně určena, vytvoří se pokaždé na základě konkrétní poptávky cestujících – „pavučinově“. Cestující budou nastupovat a vystupovat nejen na standardních zastávkách, ale v případě malých vozidel i na jiných předem určených vhodných místech. Jízdní řád bude kromě těchto míst zahrnovat také další podrobnosti o službě (denní dobu, kdy je poskytována, způsob objednání přepravy, podmínky přepravy atd.). Dopravci budou muset plnit povinnosti obdobně jako při provozování veřejné linkové dopravy – například uveřejnit smluvní přepravní podmínky a tarif, pečovat o bezpečnost přepravovaných osob i jejich zavazadel či vytvářet podmínky pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace. 

Další změnou pro cestující bude navýšení horní hranice přirážky k jízdnému v zákoně o silniční dopravě a zákoně o dráhách: z 1500 Kč na 2500 Kč (§ 18a odst. 3 zákona). Konkrétní výši přirážky stanoví dopravci v přepravních podmínkách.

Provoz automatizovaných vozů (účinnost od 1. 1. 2026)

Po dobu řízení automatizovaného vozidla tímto vozidlem se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla – jejich dodržení zajišťuje samotné automatizované vozidlo. Po dobu řízení automatizovaného vozidla tímto vozidlem musí být řidič připraven bezpečně převzít řízení a na výzvu vozidla je povinen tak neprodleně učinit. Pokud řidič na výzvu vozidla jeho řízení neprodleně nepřevezme, plnění pravidel provozu se vztahuje na jeho osobu.

Dále bude řidič automatizovaného vozidla povinen umožnit policistovi přístup k údajům o řízení vozidla tímto vozidlem nebo řidičem. Neumožní-li přístup, má se za to, že automatizované vozidlo nebylo řízeno tímto vozidlem (nový § 79b zákona o provozu na pozemních komunikacích).

Zbývající změny najdete ve druhé části článku, kterou na Právním prostoru přineseme v nejbližších dnech.



Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články