M&S podal na Aldi žalobu, kde tvrdil, že výrobek porušuje jeho práva k zapsaným průmyslovým vzorům. Aldi na svou obranu tvrdilo, že většina shodných či podobných znaků v průmyslových vzorech M&S vyplývala z technické funkce lahve, a že jeho výrobek a průmyslový vzor obsahují řadu odlišností (například název výrobku nebo kresby na lahvi). Je třeba také dodat, že Aldi se nepokusilo průmyslové vzory zneplatnit, což je v těchto sporech častým a logickým krokem žalované strany.
Soudce s obranou Aldi nesouhlasil a vyhověl žalobě M&S, když rozhodl, že celkový dojem lahve je pro informovaného spotřebitele na první pohled podobný s průmyslovými vzory. Podobnost byla shledána především v těchto bodech:
- podobný tvar lahve (i přesto, že tento tvar sám o sobě není nový),
- shodný tvar zátek, podobné zimní motivy na obalech (přesto, že motivy nejsou stejné, celkový dojem z nich je podobný),
- motiv padajících zlatých vloček,
- integrované světlo.
Dle soudce byly odlišnosti v obalech minimální. Skutečnost, že se výrobek Aldi nazýval „The infusionist“ v tomto případě k celkovému odlišení také nepomohla.
Aldi již prohlásilo, že se proti rozhodnutí odvolá.
Zajímavé v tomto sporu je, že se neřešila nekalá soutěž (tzv. passing off), ani známková právní ochrana. Výrobek Aldi se porovnával jen se zapsanými průmyslovými vzory a soudce musel posoudit, zda je celkový dojem pro tzv. informovaného spotřebitele podobný. Jinými slovy v tomto sporu nebylo nutné posuzovat, zda je výrobek Aldi způsobilý vyvolat u veřejnosti záměnu.
Výsledek sporu je diskutovaný také z důvodu, že soudce přistoupil k porovnávání obalu výrobku Aldi s průmyslovým vzorem dosti široce, což je v podobných sporech neobvyklé. Současně je Aldi známo tím, že výrobky jiných soutěžitelů dlouhodobě a více méně dosud celkem úspěšně kopíruje. V minulosti již došlo ke sporu s M&S (ohledně moučníku ve tvaru housenky, spor byl ale nakonec vyřešen smírem). Díky tomuto rozhodnutí bude Aldi (a další napodobující) muset pravděpodobně do budoucna přehodnotit svou marketingovou strategii, a to nejen ve Spojeném království.
Z případu plyne doporučení, že pokud plánujete uvést na trh výrobek neobvyklého tvaru nebo v neobvyklém obalu, má určitě smysl registrovat včas průmyslový vzor (nejlépe před uvedením výrobku na trh). Vaše postavení vůči budoucím porušovatelům bude jednodušší.
Spor budeme i nadále sledovat a uvidíme, jak případné odvolací řízení dopadne.
Diskuze k článku ()