Zároveň má motivovat spotřebitele k tomu, aby si zakoupené předměty nechávali opravit, prodloužili tak jejich životnost a podpořili udržitelnější spotřebu. Cílem je rovněž snížení nákladů na nové nákupy.
Díky novince, kterou podpořilo 584 europoslanců (tři byli proti a 14 se zdrželo hlasování), by měla být v budoucnu oprava rozbitých spotřebičů a výrobků snazší i výhodnější než pořízení nových, a to i po uplynutí záruční doby. Pro směrnici hlasovali všichni čeští europoslanci.
Výrobci budou mít povinnost informovat spotřebitele o jejich právech na opravu a poskytovat opravy u spotřebičů, jako jsou například pračky, sušičky, myčky, chytré telefony či osobní počítače. Pokud bude zboží opraveno v rámci záruky, ta se poté o další rok prodlouží. Po uplynutí této lhůty budou výrobci stále povinni opravovat běžné domácí spotřebiče, u nichž bude oprava stále "technicky proveditelná" v souladu s unijními předpisy. Spotřebitelé budou mít nárok na zapůjčení náhradních zařízení po dobu opravy.
Spotřebitelé budou mít k dispozici on-line platformu, kde najdou informace o závadách, cenách i době oprav. Pomůže jim také nalézt a porovnat opravárenské služby v jednotlivých členských státech. Ty budou muset zavést opatření na propagaci oprav, například informační kampaně.
"Nové právní předpisy prodlužují právní záruky o 12 měsíců při zvolení si opravy, poskytují lepší přístup k náhradním dílům a zajišťují snadnější, levnější a rychlejší opravy," uvedl zpravodaj návrhu René Repasi (Progresivní aliance socialistů a demokratů, S&D).
Cílem směrnice je oživení opravárenského trhu, snížení ceny oprav pro spotřebitele, ušetření nákladů na nové nákupy i udržitelnější spotřeba. Po finálním schválení směrnice členskými státy unie a jejím zveřejnění v unijním věstníku budou mít země EU dva roky na to, aby ji začlenily do svého práva.
Směrnice doplňuje další nově schválená unijní pravidla mimo jiné o ekodesignu, podle nichž by měly být výrobky navrhovány tak, aby déle vydržely, a které zakazují likvidaci neprodaných oděvů a obuvi.
"(Novinka) u vybraných typů výrobků zavádí 'digitální pasy', které budou obsahovat informace o původu nejrůznějších částí výrobku nebo o možnostech recyklace. "Na některých produktech se také objeví skóre opravitelnosti. Z toho zákazník snadno pozná, zda kupuje skutečně kvalitní výrobek, nebo spíše 'zajíce v pytli', který půjde do koše i kvůli sebemenší závadě,” uvedl pirátský europoslanec z frakce Zelených Marcel Kolaja.
Diskuze k článku ()