Delší záruční doba, stopka pro klamavá tvrzení a konec lakování nazeleno

Vláda schválila novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku.

Elektronické obchodování, změna DPH
Foto: Fotolia

Spotřebitelé budou lépe chráněni díky novele zákona o ochraně spotřebitele, kterou dnes schválila vláda. Úprava přináší implementaci evropských pravidel, posiluje práva zákazníků a zakazuje klamavé praktiky. Novela zároveň zavádí povinnost poskytovat jasnější informace o výrobcích a jejich životnosti. Pokud si zákazník při reklamaci zvolí opravu, prodlouží se mu záruční doba ze dvou na tři roky. 

„Spotřebitelé jsou pro mě vždy na prvním místě a tomu odpovídají i mé kroky na ministerstvu, jako je posílení rozpočtu České obchodní inspekce, spotřebitelských organizací nebo také novely energetického zákona posilující postavení zákazníků. Nyní do našich zákonů implementujeme evropské změny, které ochranu spotřebitelů dále posílí. Týkají se třeba takzvaného greenwashingu, tedy lakování nazeleno a falešných ekologických slibů. Typický příklad je označení výrobku jako šetrného k přírodě, i když tomu tak reálně není,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček a dodává: „Nově už také nebude možné tvrdit, že se výrobek dá snadno opravit, pokud to není pravda. Stejně tak výrobce nesmí nutit zákazníky k použití jen originálních náhradních dílů, když jsou ve skutečnosti nahraditelné i jinými. A skončí i klamavé označování obalů jako recyklovatelných, pokud je skutečnost jiná.“

Jednou z nejvýraznějších změn je prodloužení záruční doby. „Pokud si zákazník při reklamaci zvolí opravu, záruka se automaticky prodlouží na tři roky. Spotřebitel tak získá větší jistotu, že výrobek bude sloužit déle a že se mu vyplatí dát přednost opravě před nákupem nového,“ vyzdvihuje ministr průmyslu a obchodu Vlček.

Novela se také zaměřuje na tzv. greenwashing, tedy klamavé tvrzení o ekologických vlastnostech výrobků. Zakazuje například falešné označení obalu jako recyklovatelného, i když jej v praxi recyklovat nelze, nebo nepravdivé prohlášení o „nulové uhlíkové stopě“. Cílem je, aby lidé měli při nákupu jistotu, že se skutečně rozhodují na základě pravdivých a ověřitelných údajů.

Dalším opatřením je zákaz propagace výrobků, které jsou záměrně konstruovány tak, aby se brzy poškodily či přestaly fungovat. Tento postup nutí spotřebitele pořizovat si nové výrobky častěji, než je nutné. Novela tak brání nepoctivým praktikám, které stojí zákazníky peníze a zároveň zatěžují životní prostředí.

Spotřebitelé budou mít také více informací ještě před samotným nákupem. Výrobci a prodejci budou povinni sdělovat údaje o opravitelnosti výrobku, jeho životnosti, dostupnosti náhradních dílů i délce poskytování bezplatných softwarových aktualizací u výrobků s digitálními funkcemi. Zákazník tak bude mít možnost před nákupem lépe porovnat různé produkty.

Za porušení pravidel budou výrobcům a obchodníkům hrozit pokuty až do výše 5 milionů korun. Kontrolu budou provádět jako doposud Česká obchodní inspekce, u kosmetiky krajské hygienické stanice a u potravin, alkoholu, tabáku nebo cigaret Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

Novela vychází z evropských směrnic a nařízení, změny budou účinné od září 2026. Pokud jde o prodlouženou záruční dobu, dojde-li v rámci reklamace k opravě vadného výrobku, měla by začít platit už od 31. 7. 2026.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články