Škoda vzniklá při hospodaření s majetkem státu
Časté dotazy našich uživatelů:
Jaká je povaha škody vzniklé při hospodaření s majetkem státu a čím se řídí?
Časté dotazy našich uživatelů:
Jaká je povaha škody vzniklé při hospodaření s majetkem státu a čím se řídí?
Pokud při hospodaření s majetkem dle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky vznikne škoda, nejedná se o škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem ve smyslu zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem.
Kontrolní činnost ve smyslu tohoto zákona není výkonem veřejné moci. Příkladem může být kontrola prováděná zakladatelem státního podniku dle ust. § 15 zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, kterým je příslušné ministerstvo, kdy ministerstvo při kontrole hospodaření státního podniku neuplatňuje nad státním podnikem veřejnou moc, nýbrž oprávnění vlastníka kontrolovat nakládání se svým majetkem. Z toho vyplývá, že na škodu vzniklou v důsledku postupů a rozhodování při hospodaření s majetkem státu, kam spadá i kontrola hospodaření státních podniků, nelze aplikovat zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem (dle rozsudku Nejvyššího soudu ze dne 21. 4. 2011, sp. zn. 30 Cdo 4039/2010).
V případě regresní úhrady dle výše uvedeného zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem se postupuje dle ust. § 47 odst. 4 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky, kde je stanovena povinnost organizační složky v případě vzniku škody bez zbytečného odkladu posoudit uplatnění nároku na náhradu škody vůči odpovědné osobě a sepsat o tom záznam.