Dobrý den,
v návaznosti na Váš dotaz Vám sdělujeme, že i v případě, kdy dodavatel vyloučí záruku za jakost, zůstávají Vám zachována zákonná práva z vadného plnění.
Obecně, věc je vadná, nemá-li vlastnosti stanovené v § 2095 a 2096 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů („občanský zákoník“). Zejména, pokud nemá ujednané vlastnosti mezi prodávajícím a kupujícím, respektive vlastnosti pro její užití v souladu s obvyklým účelem, který má plnit (tj. v případě židle sezení na ní).
Ve Vašem případě by výše uvedené mělo být splněno. Jelikož je židle nezpůsobilá použití pro určený účel, jde o podstatné porušení smlouvy na straně prodávajícího a ve Vašem případě by přicházelo v úvahu požadovat dodání nové židle bez vady, odstranění vady opravou židle nebo odstoupit od smlouvy (tj. požadovat vrácení uhrazené částky).
Práva z vadného plnění Vám totiž náleží i v případě, kdy věc je vadná v okamžiku předání prodávajícím, ale vada se projeví až později. Právo kupujícího založí i později vzniklá vada, kterou prodávající způsobil porušením své povinnosti. Rovněž práva kupujícího z vadného plnění nejsou dotčena, způsobilo-li vadu použití věci, kterou kupující předal prodávajícímu. Pro úplnost doplňujeme, že na práva kupujícího z vadného plnění se použijí ustanovení § 2099 až 2112 občanského zákoníku.
Kterou z uvedených variant zvolíte, záleží na Vás, podmínkou je však včasné uplatnění nároku (bez zbytečného odkladu poté, co jste vadu odhalili). Způsob požadované nápravy je rovněž potřeba oznámit společně s oznámením vady, resp. bez zbytečného odkladu po jejím oznámení. Provedenou volbu je možné měnit pouze po dohodě s prodávajícím. Oznámení vady spojené s uplatněním konkrétního práva z vadného plnění doporučujeme zaslat písemně (ideálně na dodejku), abyste měli v případě sporu důkaz o řádném uplatnění nároku.
Závěrem si dovolujeme upozornit, že práva z vadného plnění jsou zachována pouze v případě dodržení podmínek, postupů a závazných doporučení stanovených výrobci pro konkrétní výrobek za předpokladu, že nedošlo u výrobku k poškození, které zavinil kupující (např. vada vznikla neodbornou instalací, výrobek byl nadměrně zatěžován nebo používán v rozporu s podmínkami uvedenými v dokumentaci).
Marie Gallistlová, advokátka
Dana Provázková, advokátní koncipientka
DELTA legal, advokátní kancelář s.r.o. - https://deltalegal.cz