Právní poradna logo

Nepravidelná pracovní doba a svátek

Datum:25. 10. 2021 v 08:58
Poslední aktivita:29. 11. 2021 v 14:28
Zhlédnuto:9380x
0

Dobrý den.

Mám nepravidelnou pracovní dobu. V závislosti na provozu obchodního centra, kde se naše prodejna nachází, o svátcích buď pracujeme nebo nepracujeme. V případě, že nepracujeme, trvá zaměstnavatel na tom, abychom si svátek napracovali. Je to tak v pořádku? A v případě, že pracujeme, máme nárok na příplatek za práci o svátcích?

Děkuji.

Štěpánka Kučírková

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen
Předplacená odpověď
0

Pokud vám na směnu rozvrženou zaměstnavatelem dle ustanovení § 84 zákoníku práce připadne svátek dle zvláštního právního předpisu a tento svátek je důvodem pro to, že vám zaměstnavatel nepřiděluje práci, pak vám dle ustanovení § 115 odst. 3 zákoníku práce přísluší za uvedený den náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku nebo jeho části za mzdu nebo část mzdy, která vám ušla v důsledku svátku, popř. se vám měsíční mzda nekrátí. Jinak řečeno, tato situace nemůže jít k vaší tíži, uvedená směna se vám počítá do odpracované doby a máte právo na zmíněné peněžité plnění. Požadavek zaměstnavatele na nějaké napracování takového svátku je zcela nesmyslný a neoprávněný.

Pokud k výkonu práce ve svátek dojde, náleží zaměstnanci za takovou práci vedle dosažené mzdy náhradní volno v rozsahu práce konané ve svátek (s náhradou mzdy ve výši průměrného výdělku). Příplatek ve výši 100 % průměrného výdělku je alternativou k tomuto náhradnímu volnu, ale jen za předpokladu, že se na tom zaměstnanec se zaměstnavatelem dohodne - příplatek vám zaměstnavatel nemůže namísto náhradního volna vnutit, stejně jako si ho vy nemůžete vynutit na zaměstnavateli (viz ustanovení § 115 odst. 1 a 2 zákoníku práce).

Pro zobrazení odpovědi se přihlašte
ŠK
Štěpánka Kučírková

Dobrý den, pane doktore. Děkuji Vám za odpověď. Neodpovídala jsem, protože náš spor dále pokračuje. Podle mého nadřízeného jsem otázku vůči Vám neformulovala správně a tudíž jsem ani nemohla dostat správnou odpověď. Chtěla bych tedy uvést situaci na správnou míru: naše pracoviště (prodejna cestovní kanceláře) se nachází v obchodním centru. Jak jsem možná psala již v prvním mailu, pracujeme nebo nepracujeme o svátcích v závislosti na tom, zda je centrum otevřené anebo ne. Tuto informaci dostává naše vedení v předstihu 1 - 2 měsíce, a tak nám podle toho plánuje směny. Pokud je zavřeno, směny nám nenaplánuje a fond pracovní doby nám naplánuje do zbylých dní. Tak se stane, že velmi často i v průběhu jednoho týdne pracuji jinak - 8 hodin, 9,5 hodin, 11,5 hodin atd. Ráda bych se proto zeptala znovu, zda je postup našeho zaměstnavatele správný. Velmi Vám děkuji předem za odpověď. Štěpánka Kučírková

0
Komentovat mohou pouze uživatelé s aktivním předplatným
0

Poukazujete na praxi některých zaměstnavatelů, která je dlouhodobě předmětem diskusí. Podstata celé věci je v odpovědi na otázku, zdali může zaměstnavatel postupovat při zpracování rozvrhu týdenní pracovní doby (zejména u zaměstnanců s nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobou) tak, že vzhledem k omezenému či zavřenému provozu a nižší nebo žádné potřebě zaměstnanců ve svátek některým z nich nebo všem pracovní dobu na tento den nerozvrhne. Takový postup nelze dle mého názoru považovat automaticky za protiprávní. Na druhé straně zaměstnavatel by tak ale neměl činit se záměrem připravit zaměstnance o „benefit“ se svátkem spojený, jak může reakce vašeho zaměstnavatele na otevírací dobu obchodního centra působit.

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen

Odpovědět na dotaz

Pro přidání odpovědi musíte být přihlášen/a.