Novela zákona o námořní plavbě

Dne 1. 9. 2025 své účinnosti nabývá zákon, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů. Ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv byl publikován pod č. 254/2025 Sb.

právník a analytik oddělení právních systémů, ATLAS consulting spol. s r.o.
Námořní loď
Foto: Pixabay
Náhled dokumentu v právním informačním systému CODEXIS

Jediným deklarovaným cílem této novely o osmičce změnových bodů je provést adaptaci právního řádu České republiky na evropské nařízení 2023/1805 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě.

Jak důvodová zpráva popisuje, uvedené nařízení vychází ze skutečnosti, že námořní doprava se významně podílí na objemu zahraničního obchodu Evropské unie i na objemu jejího vnitřního obchodu a je tak zásadní součástí dopravního systému Evropské unie mající pro její hospodářství stěžejní význam. Trh námořní dopravy je vystaven silné konkurenci mezi hospodářskými subjekty v Evropské unii i mimo ni, je proto nezbytné zajistit v této oblasti rovné podmínky, neboť znevýhodnění může mít následek ztrátu konkurenceschopnosti odvětví námořní dopravy, úbytek pracovních míst a ztrátu propojenosti pro občany a podniky. 

Na druhou stranu by však také námořní doprava měla přispět k dosažení klimatických cílů EU. Ve srovnání s jinými druhy dopravy stále zůstává druhem dopravy s nejvyšší uhlíkovou účinností na tunokilometr. V souvislosti s přechodem na obnovitelná a nízkouhlíková paliva a náhradní zdroje energie je považováno za zásadní zajistit řádné fungování a spravedlivou hospodářskou soutěž na trhu námořní dopravy v Evropské unii, pokud jde o námořní paliva, která představují značný podíl nákladů společností a provozovatelů lodí. 

Cílem nařízení tak je přispět k podpoře a urychlení využívání udržitelně vyráběných obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v odvětví námořní dopravy, k dodržování rovných podmínek při jejich využívání v tomto odvětví a tím i k zajištění řádného fungování a spravedlivé hospodářské soutěže na trhu námořní dopravy v rámci EU, a nakonec k podpoře inovací a výzkumu v oblasti vznikajících a budoucích inovací, jako jsou nová alternativní paliva, ekologický design, materiály na biologické bázi, větrný pohon a pohon s pomocí větru.

Nařízení jako takové je i v České republice přímo použitelné, v návaznosti na něj však ve vnitrostátní právní úpravě například absentovalo určení, který orgán je ve smyslu nařízení příslušným orgánem, nepočítá s postihováním porušení povinností provozovatelů lodí vyplývajících z tohoto nařízení či nestanoví, kdo zpracovává zprávu o použití příjmů z pokut podle tohoto nařízení. V tomto ohledu proto aktuální novela českou vnitrostátní právní úpravu doplňuje.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články