Vážený pane Mrázi,
děkujeme za Váš dotaz. Zveřejňování údajů o členech zastupitelstva vyplývá ze zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve struktuře dle vyhlášky č. 515/2020 Sb., o struktuře informací zveřejněných o povinném subjektu a o osnově popisu úkonů vykonávaných v rámci agendy, v platném znění.
Dle ust. § 5 odst. 1 písm. b) má každý povinný subjekt, čili město, povinnost pro informování veřejnosti uveřejnit popis své organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné informace, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné dožádání anebo obdržet rozhodnutí o právech a povinnostech osob. Dle odst. 4 téhož ustanovení je město taktéž povinno zveřejňovat tyto informace způsobem umožňujícím dálkový přístup, tzn. na svých webových stránkách.
Popis organizační struktury zahrnuje v případě povinného subjektu - města taktéž údaje o zastupitelstvu města a jeho členech. Kontaktní údaje na zastupitele jsou zveřejňovány za účelem zajištění transparentnosti a přístupu občanů k informacím o městě a aktuálním dění. Jistě je ve veřejném zájmu, aby se občané města mohli obracet na zastupitele, a to prostřednictvím kontaktních údajů uvedených na webových stránkách města, a to minimálně prostřednictvím městského úřadu. Samozřejmě pokud by město uveřejňovalo soukromé kontaktní údaje, tzn. soukromá telefonní čísla, popř. soukromé e-mailové adresy zastupitelů, k tomuto by bylo třeba souhlasu daného člena zastupitelstva města.
Závěrem si tak dovoluji oponovat názoru tajemnice města, že k tomu, aby mohly být zveřejněny kontaktní údaje členů zastupitelstva, je třeba souhlasu zastupitelstva, když tato povinnost vyplývá z výše uvedených zákonných ustanovení a principů dobré správy, a uveřejnění takových kontaktních údajů je ve veřejném zájmu.
S pozdravem a přáním příjemného dne
Mgr. Monika Špičák Nezhybová, právník v GHS Legal, s.r.o., pobočka Olomouc