Fotovoltaické elektrárny - budoucí regulace a dotace

V souvislosti s instalací FVE (fotovoltaická elektrárna) a jejími výhodami se velice často zmiňuje jen její hlavní benefit, a to je částečná energetická nezávislost a možnost finanční úspory za odběr elektrické energie v průběhu let.

PK
právník specializující se na stavební právo a energetiku, Invicta, advokátní kancelář, s.r.o.
Fotovoltaika
Foto: Invicta

Uvedené skutečnosti zajisté hrají nejpodstatnější roli v rozhodování, zda FVE instalovat nebo nikoliv. Nicméně jsou zde i další dvě skutečnosti, které mohou být podstatné při zvažování, zda investice do FVE má smysl a jaká bude její případná návratnost. Do návratnosti investice je následně také potřeba započítat případné získané dotace, o kterých se jen krátce zmíníme na konci článku.

Obě skutečnosti vycházejí ze schválené Zelené dohody pro Evropu, která má za cíl dosáhnout klimaticky neutrální společnosti v EU do roku 2050. První vychází z tzv. programu Fit for 55, druhá ze záměru na změnu směrnice o vykazování nefinančních informací, neboli tzv. ESG (Environmental, Social and Governance) reportingu. V rámci ESG reportingu již byly vydány novely současných směrnic a vydána nová nařízení EU, která upravují povinnost jednotlivých osob zveřejňovat v souvislosti se svojí činností a jejím dopadem právě informace týkající se hodnocených kritérií v oblasti životního prostředí, sociální a správní. U programu Fit for 55 stále nebyly schváleny konečné parametry jednotlivých navržených opatření a jejich dopady na společnost, nicméně klíčové skutečnosti již známy jsou.

ESG a FVE

Směrnice evropského parlamentu a rady, kterou se mění směrnice 2013/34/EU, směrnice 2004/109/ES, směrnice 2006/43/ES a nařízení (EU) č. 537/2014, pokud jde o podávání zpráv podniků o udržitelnosti („Směrnice“) rozšiřuje povinnost ESG reportingu i na všechny velké podniky a pro kótované střední a malé podniky. Dále stanovuje finančním institucím povinnost klasifikovat nové úvěry z hlediska ESG.

V rámci ESG se bude hodnotit činnost vybraných podnikajících osob podle dopadu jejich činnosti na společnost, kdy z hlediska životního prostředí se bude hodnotit, zda její činnost přispívá k dosažení přijatých environmentálních cílů, či jejich dosažení naopak brání. K hodnocení činností vydala Komise EU Nařízení komise v přenesené pravomoci (eu) 2021/2139 ze dne 4. června 2021, kterým se doplňuje nařízení evropského parlamentu a rady (eu) 2020/852, pokud jde o stanovení technických screeningových kritérií pro určení toho, za jakých podmínek se hospodářská činnost kvalifikuje jako významně přispívající ke zmírňování změny klimatu nebo k přizpůsobování se změně klimatu, a toho, zda tato hospodářská činnost významně nepoškozuje některý z dalších environmentálních cílů („Nařízení“). Toto nařízení stanovuje jednotlivá kritéria hodnocení činnosti podniků, která se promítají do ESG reportu. Jedním z těchto kritérií je kritérium výroby energie z FVE či instalace zařízení, které zvýší energetickou účinnosti budov. A právě do obou těchto kritérií lze zahrnout instalaci FVE (podle způsobu využití vyrobené el. energie) a využití takto vyrobené energie pro provoz společnosti. Instalace FVE tak zlepší ESG report společnosti, což v budoucnu může vést jak k lepšímu přístupu k financování z externích zdrojů, tak k získání nových zakázek právě z důvodu, že zadavatel bude muset mít co „nejzelenější“ dodavatelský řetězec, neboť i ten se do ESG reportingu promítne.

Program Fit for 55 a FVE

V rámci programu Fit for 55 byla předběžně stanovena řada oblastí, ve kterých mají být přijata konkrétní opatření pro snížení emisí, které tyto oblasti produkují. Jednou z těchto oblastí je i oblast emisí skleníkových plynů, které produkují budovy. V současné fázi jednání orgánů EU bylo prozatím dosaženo konsensu, že by se na komerční budovy vztahovala povinnost nákupu emisních povolenek. Vlastníci komerčních budov by tak byli povinni zapojit se do systému obchodování s emisními povolenkami, které jsou v současné době povinna nakupovat jen vybraná průmyslová odvětví. Instalace FVE za účelem uspokojení alespoň části energetické náročnosti dané budovy sníží množství emisí skleníkových plynů, které budova vyprodukuje, a tak se odrazí v konečném počtu nutných emisních povolenek, které bude muset vlastník nakupovat.

Dotace a FVE

Jak bylo zmíněno v úvodu článku, na instalaci FVE je dnes a bude i v následujících letech možné čerpat dotace z různých dotačních titulů.

Největší objem finanční prostředků poskytne společnostem a obcím Národní plán obnovy, který na instalaci FVE bude vypisovat jednotlivé výzvy. Dále společnosti v současné době mohou žádat také v rámci Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost, programu dotace Úspory energie, kdy se výše dotace pohybuje v rozmezí 0,5 – 200 mil. Kč, nebo mohou využít Operačního programu Spravedlivá transformace, který je však určen jen pro záměry v Karlovarském, Moravskoslezském a Ústeckém kraji a výše dotace činí max. 5 mil. Kč.

Pro domácnosti a bytové domy je zde již tradiční dotační program Nová zelená úsporám, který mimo jiné nabízí i dotaci přímo na fotovoltaické systémy.

Závěrem

Dnes pro instalaci FVE zejména hovoří její výhodnost pro dosažení alespoň částečné energetické nezávislosti a získání kontroly nad cenami elektřiny. V budoucnu v důsledku navrhovaných regulací za účelem transformace evropské společnosti na společnost klimaticky neutrální bude hrát disponování zdrojem čisté energie daleko podstatnější roli, než je tomu dnes, a to zejména v případě obchodních společností. Instalace FVE se promítne jak v jejich ESG reportingu, který má v budoucnu hrát podstatnou roli i v získávání externího financování ze strany finančních institucí, tak případě vlastníků komerčních budov, v celkových nákladech na pořízení emisních povolenek.


Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články