Novela vyhlášky o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným

Dnem 1. 3. 2024 své účinnosti nabyla vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů. Ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv byla publikována pod č. 41/2024 Sb.

právník a analytik oddělení právních systémů, ATLAS consulting spol. s r.o.
Foto: Shutterstock
Náhled dokumentu v právním informačním systému CODEXIS

Jak vysvětluje Ministerstvo dopravy, novela byla přijata v rámci procesu transpozice evropské směrnice 2022/362, kterou se mění některé směrnice pokud jde o výběr poplatků pro vozidla za užívání určitých pozemních komunikací, jež se promítla také do zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, a sice do jeho znění po novele č. 349/2023 Sb., prostřednictvím které byl realizován tzv. konsolidační balíček.

Důvodová zpráva blíže popisuje, že vyhláška ve znění po právě publikované novele má obsahovat, v souladu s rozšířeným zákonným zmocněním, způsob určení emisní třídy CO2 vozidla v systému elektronického mýtného. Předmětem novely také byly věcné parametrické úpravy spočívající především v zohlednění skutečnosti, že s účinností od počátku roku 2024 jsou zákonem o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zrušeny tzv. velké technické průkazy. 

Novela má též reagovat na rozšíření zákonného zmocnění v zákoně o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, jež umožňuje provozovateli systému elektronického mýtného využívat data z registru silničních vozidel pro účely registrace vozidel do systému elektronického mýta a pro účely určování emisní třídy CO2 vozidel, stejně tak jako reagovat na reálné zahájení provozování elektronické služby evropského mýta (EETS), když v souvislosti s provozem vozidel v režimu této služby bylo nutné upravit související povinnosti provozovatelů vozidel a provozovatele systému elektronického mýta tak, aby znění vyhlášky korelovalo s potřebou úplného vedení evidence údajů o mýtném včetně zahrnutí vozidel v režimu EETS, do kterého jsou vozidla registrována na základě Prohlášení o EETS, respektive na základě smlouvy mezi provozovatelem systému elektronického mýtného a poskytovatelem služby evropského mýtného.

Další změny souvisí se zavedením tzv. čtvrté složky mýtného reflektujícího náklady vyvolané při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích emisemi CO2, stejně tak jako se změnami v rozsahu nově zprovozněných úseků dálnic v průběhu roku 2023 a první poloviny roku 2024.

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články