Dobrý den,
zprvu bychom Vás rádi upozornili, že jako advokáti nejsme legislativní orgán a nemáme pravomoc navrhovat zákon či právní úpravu, která by, jak uvádíte, řešila „legislativní mezeru“. Nejsme žádným způsobem propojeni se subjekty, jenž disponují zákonodárnou iniciativou. Jako advokáti můžeme tedy jen řešit konkrétní případy, a to za použití platné a aplikovatelné právní úpravy.
V rámci naší příslušnosti tedy shrnujeme přiléhavou právní úpravu ochrany proti rušení nočního klidu.
Užití pojmu nočního klidu používá zákon zřídka, nicméně stanovuje tzv. noční dobu, kterou se, dle ustanovení § 34 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, pro účely kontroly dodržení povinností v ochraně před hlukem a vibracemi rozumí doba mezi 22.00 a 6.00 hodinou.
S termínem nočního klidu operuje zákon č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, který v § 5 odst. 7 stanovuje, že dobou nočního klidu se rozumí doba od dvacáté druhé do šesté hodiny. Obec může obecně závaznou vyhláškou stanovit výjimečné případy, zejména slavnosti nebo obdobné společenské nebo rodinné akce, při nichž je doba nočního klidu vymezena dobou kratší nebo při nichž nemusí být doba nočního klidu dodržována.
Rušení nočního klidu jako přestupek
Jak je uvedeno výše, problematika nočního klidu je zakomponována do zákona o některých přestupcích. Fyzická nebo právnická osoba se tedy za určitých podmínek může dopustit přestupku porušení nočního klidu podle § 5 odst. 2 písm. a) zákona o některých přestupcích. Jedná se tak o přestupek proti veřejnému pořádku, za který může být uložena pokuta až do výše 10.000 Kč, v případě opakovaného spáchání přestupku po nabytí právní moci rozhodnutí o přestupku až do výše 15.000 Kč.
Možná obrana
Pokud jste obtěžováni hlukem v době nočního klidu a není účinná ústní domluva ani písemné upozornění, můžete zavolat městskou či státní policii, která je povinna se ohlášeným případem zabývat a může na místě uložit blokovou pokutu až do výše 5.000 Kč nebo věc předat obecnímu úřadu, který může pachateli přestupku uložit v přestupkovém řízení pokutu v rozsahu výše uvedeném.
Ochranu před hlukem obecně upravuje zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví v ust. § 30 a násl. Osoby, které provozují zařízení, která jsou zdrojem hluku, jsou povinny dodržovat hlukové limity, které jsou stanoveny v nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Hlukové limity jsou stanoveny podle druhů prostor, např. venkovní prostory, vnitřní prostory staveb, v některých případech ani nemusí být hlukový režim dodržen, jedná se o tzv. hlukové výjimky a ochranná hluková pásma.
Případné překročení hlukových limitů zjišťuje krajská hygienická stanice („KHS“), a to na základě měření. Lze se na ní obrátit se žádostí o poskytnutí informací, zda bylo v minulosti v této oblasti provedeno měření, případně zda se od té doby změnily podmínky, které by mohly mít vliv na hodnoty. Pokud měření nebylo provedeno nebo je již neprokazatelné, lze navrhnout krajské hygienické stanici měření hluku, nelze zde ale vyloučit, že budete muset tento úkon uhradit. Pokud KHS shledá nesrovnalosti v dodržování hlukových limitů, může uložit sankce podle zákona o ochraně veřejného zdraví.
Jednou z možností ochrany je podání správní žaloby, a to především v případě, kdy orgány veřejné správy nekonaly a neplnily svou povinnost chránit před nadměrným hlukem. Žalobu lze podat současně se stížností na krajskou hygienickou stanici, v takovém případě je vhodné se obrátit na advokáta specializovaného na problematiku správního práva. Podání žaloby je ale považováno za krajní řešení, v případě, že všechna přechozí neuspěla.
Je dobré si uvědomit, že ne vše je považováno za hluk, podle § 30 odst. 2 zákona o ochraně veřejného zdraví, se za hluk nepovažuje zvuk působený hlasovým projevem fyzické osoby, nejde-li o součást veřejné produkce hudby v budově, hlasovým projevem zvířete, zvuk z produkce hudby provozované ve venkovním prostoru, zvuk z akustického výstražného nebo varovného signálu souvisejícího s bezpečnostním opatřením, zvuk působený přelivem povrchové vody přes vodní dílo sloužící k nakládání s vodami, zvuk působený v přímé souvislosti s činností související se záchranou lidského života, zdraví nebo majetku, řešením mimořádné události, přípravou jejího řešení nebo prováděním bezpečnostní akce nebo mimořádné vojenské akce.
Sousedské imise
V souvislosti s obtěžujícím hlukem způsobeným sousedem je možné využít soukromoprávní obrany a právní úpravy v občanském zákoníku. Vlastník nemůže nad míru přiměřenou poměrům závažně rušit práva jiných osob, jakož i vykonávat takové činy, jejichž hlavním účelem je jiné osoby obtěžovat nebo poškodit, jak vyplývá z ustanovení § 1012 občanského zákoníku. K těmto imisím se řadí i např. prach, voda, odpad, kouř, otřesy apod. Zakázané imise jsou ty, které jsou přímé a úmyslné, tzn. že je soused úmyslně činí ve váš neprospěch bez právního důvodu. Nepřímé imise, které jsou chápány jako vedlejší produkt sousedovy činnosti jsou nedovolené, pokud jsou nepřiměřené místním poměrům. Přiměřenost se přitom musí posuzovat pro konkrétní místo, zjištěné zvyklosti např. ve městě lze předpokládat mnohem vyšší ruch vlivem městské dopravy než na vesnici.
Proti nezákonným imisím se lze účinně bránit. Obecně lze doporučit pokus o smírné řešení se sousedem, případně zvážení mediace. Opět až jako mezní řešení lze využít žaloby, pokud všechny smírné cesty selžou. Žaloba v tomto případě může být úspěšná, jen pokud se bude jednat o nezákonné imise, toto tvrzení budete muset jako žalobce dokázat. Opět je potřeba mít na paměti vhodnost zastoupení advokátem, který Vám poskytne odpovídající právní rady pro konkrétní situaci.
Dozor nad dodržováním živnostenského zákona
Krajská hygienická stanice (viz výše) rovněž provádí správní dozor nad dodržováním podmínek pro provozování živnosti. V tomto případě by se jednalo pravděpodobně o živnost řemeslnou – hostinská činnost dle zákona č. 455/1991 Sb., příloha č. 1, část C.
V případě potřeby bychom Vám zjistili bližší informace, zda, příp. za jakých podmínek může KHS přistoupit k pozastavení či odebrání živnostenského oprávnění předmětnému subjektu, který se svou činností rušení nočního klidu dopouští.
Závěr
Závěrem lze shrnout, že není v našich silách „legislativní mezeru“, zaplnit, avšak jak je výše uvedeno, právní řád umožňuje jistou právní obranu, kterou lze pro danou situaci využít. Pokud si budete přát podrobnější právní analýzu z naší strany nebo abychom se Vaší situací aktivně zabývali, prosíme o sdělení.