Ustanovení § 35 odst. 1 písm. d) a odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, uvádí, že ředitel mateřské školy může po předchozím upozornění písemně oznámeném zákonnému zástupci dítěte rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání, jestliže zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v mateřské škole nebo úplatu za školní stravování (§ 123) ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelem jiný termín úhrady.
Rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání nelze v případě dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné.
Právní předpisy, ani ty prováděcí, neobsahují další konkretizaci.
Dítěti tedy lze ukončit předškolní vzdělávání, jestliže zákonný zástupce neuhradil úplatu za předškolní vzdělávání nebo školní stravování ve stanoveném termínu nejméně dvakrát. Důvodem ukončení předškolního vzdělávání není neuhrazení jiných plateb, než jsou „standardní“ platba za poskytování předškolního vzdělávání nebo školního stravování (např. platby za divadlo nebo výlet).
Ustanovení § 35 odst. 1 písm. d) školského zákona stanoví požadavek opakovaného neuhrazení úplaty.
Postup před zahájením správního řízení o ukončení předškolního vzdělávání dle § 35 školského zákona je následující:
a. byly naplněny podmínky uvedené v § 35 odst. 1 písm. d) školského zákona,
b. ředitel mateřské školy písemně oznámil zákonnému zástupci dítěte upozornění na možnost ukončit předškolní vzdělávání dítěte,
c. zákonný zástupce nezjednal nápravu.
Jsou-li provedeny tyto kroky, je možné předškolní vzdělávání ukončit kdykoli poté. Jestliže rodiče nekomunikují a ani nepřebírají poštu, bude jim doručeno fikcí.
Ředitel školy je povinen jednat s péčí řádného hospodáře, měl by proto k vyloučení přistoupit co nejrychleji poté, co se ukáže, že není možné situaci vyřešit jiný způsobem, a to proto, aby dluh nenarůstal.