Problematika kolejových vozidel je z hlediska odpadového hospodářství poměrně komplikovaná. Na kolejová vozidla se nevztahuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností, ani zákon č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností (dále jen „ZVUŽ“), neboť ten definuje vozidlo jako „silniční motorové vozidlo podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích“. Výrobce kolejového vozidla tak nemá povinnost „přiložit“ k produktu i postup likvidace po skončení životnosti, jakož ani jinou povinnost dle ZVUŽ.
Pokud se kolejová vozidla stanou dle § 4 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, odpadem a je třeba je zařadit podle Katalogu odpadů [vyhlášky č. 8/2021 Sb., o Katalogu odpadů a posuzování vlastností odpadů (Katalog odpadů)], řadí se pod katalogové číslo 16 01 04*, v případě, že obsahují kapaliny a jiné nebezpečné části, nebo 16 01 06 jako autovraky zbavené kapalin a jiných nebezpečných částí. Kolejová vozidla je nutné zpracovávat pouze v zařízeních, kterým bylo vydáno povolení provozu zařízení podle § 22 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech (resp. byl mu vydán souhlas k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů podle § 14 odst. 1 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a mohou toto zařízení provozovat na základě přechodných ustanovení zákona č. 541/2020 Sb.). Při vydávání povolení provozu zařízení je tedy nezbytné postupovat podle obecných pravidel vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, s tím, že toto zařízení bude mít povolená katalogová čísla 16 01 04* a 16 01 06. V případě, že dané zařízení by mělo v úmyslu zpracovávat pouze kolejová vozidla (a nikoliv též vozidla s ukončenou životností podle ZVUŽ), v povolení vydaném krajským úřadem a v provozním řádu musí být jasně uvedeno, že se jedná o technologii určenou výhradně pro kolejová vozidla a zpracovatel nesmí přijímat a ani zpracovávat vozidla s ukončenou životností podle ZVUŽ. V minulosti bylo toto téma konzultováno odborem odpadů MŽP na pracovní úrovni s řadou států EU a zástupci těchto členských států EU, kteří se k problematice vyjádřili, jednoznačně podpořili správnost tohoto postupu.