Pravidla k bezpečnému nakládání s chemickými látkami
Časté dotazy našich uživatelů:
Jaký je osud Pravidel pro bezpečné nakládání s chemickými látkami projednanými s Krajskou hygienickou stanicí?
Časté dotazy našich uživatelů:
Jaký je osud Pravidel pro bezpečné nakládání s chemickými látkami projednanými s Krajskou hygienickou stanicí?
Podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, platila do roku 2020 povinnost vytvořit a projednat s místně příslušnou Krajskou hygienickou stanicí Pravidla pro bezpečné nakládání pro látky a směsi klasifikované v určitých třídách nebezpečnosti. Jednalo se o látky a směsi klasifikované podle evropského Nařízení CLP jako akutně toxické při požití, při styku s kůží a při vdechování, kategorie 1, 2 a 3 (Acute Tox. 1, 2, 3), dále pro látky a směsi toxické pro specifické cílové orgány po jednorázové a po opakované expozici, kategorie 1 (STOT SE 1 a STOT RE 1), látky a směsi karcinogenní, mutagenní a toxické pro reprodukci, kategorie 1A a 1B (Carc. / Muta. / Repr. 1A a 1B) a látky a směsi klasifikované jako žíravé pro kůži, kategorie 1 (Skin Corr. 1, 1A, 1B a 1C).
Tato povinnost byla zrušena novelou zákona č. 258/2000 Sb., která vyšla ve Sbírce zákonů dne 21. 4. 2020 pod číslem 205/2020 Sb., s účinností od 1. 5. 2020.
Povinnost vytvořit a projednat tato Pravidla byla sice zrušena, nicméně v mnoha společnostech tato zavedená praxe zůstává i nadále. Stále totiž platí povinnost předat a zpřístupnit informaci o riziku CHLS podle § 103 zákoníku práce a podle čl. 35 nařízení REACH zaměstnancům a externím osobám pohybujícím se na pracovišti.
Pravidla pro nakládání s CHLS, někdy také nazývaná Karta chemické látky/směsi, se osvědčila právě jako nástroj ke sdílení informací o riziku CHLS zaměstnancům. Bezpečnostní list odborně zpracovaný výrobcem nebo dodavatelem CHLS je velmi obsáhlý několikastránkový dokument, často s přílohou vyhodnocených expozičních scénářů látek. Důležité a podstatné je také to, že bezpečnostní list je dokument odborný, s informacemi určenými zaměstnavateli, který je povinen (ideálně prostřednictvím ekologa společnosti nebo pracovníka BOZP) z něj vybrat podstatné informace o riziku a zpřístupnit je zaměstnancům. Zaměstnanec může vyžadovat přístup k bezpečnostním listům, který by měl být zajištěn na intranetu společnosti nebo na vyžádání na dostupném místě nebo případně v aplikaci, která vede a archivuje seznamy BL používaných CHLS (např. software CASEC).
Oproti tomu Pravidla nebo Karta je jednostránková až dvoustránková stručná informace o složení, riziku látky či směsi, bezpečném použití, včetně informace o OOPP, první pomoci při zasažení CHLS, hasebním zásahu a likvidaci havárie, či vznikajících odpadů z používání CHLS. Zároveň je jednodušší a méně nákladné zajistit její dostupnost na provozech. Pravidla byla a jsou jednoduchou, stručnou a srozumitelnou formou předání informace o rizicích CHLS od zaměstnavatele k zaměstnancům a je vhodné je nadále interně využívat.
Vysvětlivky zkratek:
CHLS … chemické látky a směsi
KHS … Krajská hygienická stanice
Pravidla … Pravidla pro nakládání s chemickými látkami
Karta … Karta chemické látky/směsi
BL … Bezpečnostní list
OOPP ... Osobní ochranné pracovní prostředky
Nařízení REACH … Nařízení č. 1907/2006 v platném znění
Nařízení CLP … Nařízení č. 1272/2008 v platném znění