Právní poradna logo

"EIA" Záměr nepodléhá dalšímu rozhodnutí- může OŽP povolit kácení dřevin, když běží odvolání na MŽP?

Datum:27. 07. 2022 v 00:32
Poslední aktivita:08. 08. 2022 v 13:25
Zhlédnuto:2344x
0

Dobrý den,

máme důvodné podezření, že poté, co developer v procesu EIA obdržel od Odboru životního prostředí (OŽP) i přes prokazatelné chyby procesní a obsahové tzv. Rozhodnutí, že "záměr nepodléhá dalšímu posuzování", požádá obratem OŽP na místní radnici o povolení/žádost o kácení dřevin nebo terénní úpravy, aby rychle odstranil předmětnou zeleň, ve které hnízdí chráněné druhy ptactva, ale do studie pro posuzování EIA je záměrně neuvedl.

OŽP vydalo jen doporučení ověřit stav výskytu tohoto druhu ptactva na pozemku ještě jednou před zahájením stavby.

Dotčená věřejnost podala proti nezákonnému Rozhodnutí úřadu odvolání na Ministerstvo životního prostředí včas a splňující předepsané podmínky účastníka.

1. otázka: Může developer i přes probíhající odvolání zahájit "legálně" likvidaci zeleně posvěcenou OŽP místní radnice?

2. otázka: jaký jiný úřad (mimo OŽP místní radnice) může vydat předběžné opatření zakázat zásahy do zeleně do vydání rozhodnutí MŽP?

Děkuji,

Petr

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen
Předplacená odpověď
1

Účelem posuzování vlivů na životní prostředí je získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí, popřípadě opatření podle zvláštních právních předpisů - zejména podle stavebního zákona. Stanovisko EIA (resp. rozhodnutí ve zjišťovacím řízení o tom, že záměr nebude dále posuzován v řízení EIA) neopravňuje adresáta k jakémukoliv zásahu do životního prostředí.

Tedy rozhodnutí příslušného úřadu o tom, že záměr nepodléhá posouzení vlivů záměru na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, neumožňuje tomu, kdo chce provést záměr, realizovat zásahy do životního prostředí (například kácení dřevin), které podléhají povolení podle jednotlivých zákonů v oblasti životního prostředí (zde povolení ke kácení dřevin podle § 8 odst. 1 nebo závaznému stanovisku ke kácení dřevin podle § 8 odst. 6 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny).

Ke stavebnímu záměru, který je umisťován formou územního rozhodnutí podle stavebního zákona, by měl orgán ochrany přírody vydávat závazné stanovisko ke kácení (§ 8 odst. 6 zákona č. 114/1992 Sb.). Tedy závazné stanovisko se vydává pro účely územního řízení, kdy už je zpracována projektová dokumentace. Je-li ke kácení vydáno závazné stanovisko, nelze na jeho základě kácení provést - to je možné až v momentě, kdy závazné stanovisko převezme stavební úřad do výroku povolení podle stavebního zákona a kdy územní povolení nabude právní moci. Pokud účastník řízení nesouhlasí s obsahem závazného stanoviska, může se odvolat do rozhodnutí stavebního úřadu. Jiné osoby, než účastníci, mohou podat podnět na přezkum (ale to už v případě pravomocného rozhodnutí).

Nelze vyloučit, aby si investor požádal o vydání povolení (tj. rozhodnutí ve věci samé) ke kácení (podle § 8 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb.), které již (po nabytí právní moci) za stanovených podmínek ke kácení opravňuje. Takové povolení by mělo být vydáno až v momentě, kdy bude zpracována projektová dokumentace záměru, aby bylo jednoznačně zřejmé, kde bude záměr umístěn a které dřeviny tedy mají být pokáceny. Předchozí judikatura dokonce říkala, že až pravomocné územní rozhodnutí resp. stavební povolení je právním titulem pro povolení kácení podle zákona č. 114/1992 Sb. Proti rozhodnutí o povolení kácení se může účastník řízení odvolat. Jiné osoby, než účastníci, mohou podat podnět na přezkum (ale to už v případě pravomocného rozhodnutí).

Jak v povolení ke kácení, tak v závazném stanovisku ke kácení by měl příslušný orgán ochrany přírody zároveň uvést podmínku, že kácení lze provést pouze v případě realizace stavby (viz rovněž příloha č. 3 k metodické instrukci k aplikaci § 8 a § 9 zákona č. 114/1992 Sb., uveřejněné ve Věstníku MŽP č. 3/2022).

Pokud jsou předmětné dřeviny zároveň biotopem ptactva, měl by být investor upozorněn na povinnost požádat o vydání rozhodnutí o odchylném postupu (§ 5b odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. nebo o povolení výjimky ze zákazů u zvláště chráněných druhů podle § 56 odst. 1 tohoto zákona). Viz rovněž body 3.2.11 a 3.2.8 výše uvedené metodické instrukce.

Pokud by kácení dřevin mohlo představovat nedovolený zásah do některého ze zájmů chráněných zákonem č. 114/1992 Sb. (např. výše zmíněný biotop ptactva), aniž by byla vydána příslušná výjimka, může Česká inspekce životního prostředí (dále jen „ČIŽP“) podle § 66 odst. 1 ev. § 80 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. zamýšlené kácení omezit nebo zakázat. Omezenou možnost zakázat kácení má ČIŽP v případě, kdy bylo kácení pravomocně povoleno orgánem ochrany přírody (obecním úřadem) - viz § 66 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb.

Odkaz na metodickou instrukci MŽP ke kácení dřevin:

https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/vestnik_mzp_2022/$FILE/SOTPR-Vestnik_duben_2022-20220426.pdf

Pro zobrazení odpovědi se přihlašte
Komentovat mohou pouze uživatelé s aktivním předplatným

Odpovědět na dotaz

Pro přidání odpovědi musíte být přihlášen/a.