Podle čl. 17 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. 4. 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (dále jen "Nařízení"), platí, že subjekt údajů má právo na to, aby správce bez zbytečného odkladu vymazal osobní údaje, které se daného subjektu týkají, a správce má povinnost osobní údaje bez zbytečného odkladu vymazat, pokud:
- osobní údaje již nejsou potřebné pro účely, pro které byly shromážděny nebo jinak zpracovány;
- subjekt údajů odvolá svůj souhlas za předpokladu, že tu neexistuje žádný další právní důvod pro zpracování;
- subjekt údajů vznese námitky proti zpracování osobních údajů a neexistuji žádné oprávněné důvody pro zpracování;
- osobní údaje byly zpracovány protiprávně;
- osobní údaje musí být vymazány ke splnění právní povinnosti stanovené v právu EU nebo členského státu EU, které se na správce vztahuje;
- osobní údaje byly shromážděny v souvislosti s nabídkou služeb informační společnosti.
Pokud tedy subjekt údajů kontaktuje správce s žádostí o výmaz jeho osobních údajů, je na správci, aby posoudil, pro jaké účely zpracovává osobní údaje subjektu - a pokud tyto účely nejsou ospravedlnitelné bez dalšího jiným právním důvodem, je správce povinen tyto osobní údaje bez zbytečného odkladu vymazat.
Ve vašem konkrétním případě, kdy uchováváte osobní údaje subjektu údajů - zákazníka z titulu realizace smluvního vztahu (uzavření kupní smlouvy na zboží), lze dospět k závěru, že právním titulem pro zpracování osobních údajů je zde uzavření smluvního vztahu a z něj vyplývající potenciální právní vztahy do budoucna (ať již v případě uplatnění práv z titulu odpovědnosti za vady, nebo dokonce v případě odstoupení od kupní smlouvy).
S ohledem na výše uvedený právní důvod k dalšímu zpracování osobních údajů tak není nezbytný souhlas zákazníka k tomuto zpracování osobních údajů - proto pokud zákazník požádá o výmaz osobních údajů evidovaných v souvislosti s uzavřenou kupní smlouvou, není vaše společnost povinna vyhovět.
Nicméně doporučuji v takovémto případě písemně informovat zákazníka o důvodech pro pokračující zpracování osobních údajů (zejména pokud nebyl dříve seznámen s těmito důvody v informaci o zpracování osobních údajů).
POZOR: ačkoli je správce oprávněn zpracovávat osobní údaje zákazníka s ohledem na uzavřenou kupní smlouvu, neznamená to, že by po celou dobu tohoto zpracování byl také oprávněn zasílat zákazníkovi newslettery, nabídky anebo jakákoli jiná obchodní sdělení - v okamžiku, kdy zákazník požádá o výmaz jeho osobních údajů, bych proto doporučoval reagovat tak, že co do rozsahu marketingového zpracování jeho žádosti se jeho žádosti vyhoví a nebudou mu tedy ze strany správce zasílána jakákoli další obchodní sdělení.