Investiční doporučení na sociálních sítích: základní právní pravidla a rizika pro (f)influencery

Kim Kardashian musí zaplatit pokutu ve výši přes 31 milionů korun poté, co na sociálních sítích propagovala kryptoměny, aniž by poukázala na propagační charakter svého příspěvku.

advokát ve spol. ZVOLSKÝ ADVOKÁTI s.r.o.; spolupracující redaktor
BITCOIN, virtuální měny, dědění
Foto: Fotolia

Konkrétně šlo o EthereumMax.[1] Proč o tom píšeme, když k uložení pokuty došlo za oceánem? 

Požadavek na označování propagačních příspěvků totiž není pouze fenoménem USA. I v České republice také platí pravidlo, že se investiční doporučení musí označovat. Tato pravidla platí i pro investiční doporučení na internetu. 

Počet influencerů poskytujících investiční tipy na sociálních sítích (= "finfluenceři") přitom neustále roste. Právní požadavky jsou ovšem ve skutečnosti dodržovány jen ve velmi málo případech. 

Také investiční doporučení na sociálních sítích mohou podléhat tzv. nařízení o zneužívání trhu (MAR) - č. 596/2014. Z tohoto nařízení plynou mj. tato pravidla:

  1. informace o finančním nástroji musí být prezentovány objektivně; 
  2. influencer musí informovat o existujících střetech zájmů v souvislosti s doporučovanými finančními nástroji;
  3. influenceři, kteří veřejně doporučují určité investice, jsou povinni zveřejnit své jméno a profesní titul;
  4. influencer by měl v doporučení jasně odlišit fakta od interpretací, odhadů, názorů nebo jiných informací, které nemají povahu faktických tvrzení.

Je sice pravda, že panují neshody ohledně toho, zda mezi finanční nástroje, pro které by platila zmíněná pravidla, patří i kryptoměnové tokeny. Nicméně každý influencer, který si není jistý, zda jím doporučovaná investiční příležitost představuje finanční nástroj, by měl být opatrný, tedy měl by buď vyhledat odbornou radu, popř. dodržovat přísnější požadavky na investiční doporučení.

Za jejich případné porušení totiž hrozí postih – může se totiž jednat o přestupek podle §§ 160 a 177 zákona o podnikání na kapitálovém trhu. Za ten může influencer dostat pokutu až 15 milionů korun (popř. až do výše trojnásobku prospěchu, který získal tím, že spáchal daný přestupek).

Kromě toho platí pro „finfluencery" i další pravidla, především ta, která plynou ze zákona o ochraně spotřebitele. 

„Finfluencer“, který poruší shora uvedená pravidla, by navíc mohl i odpovídat za škodu, kterou způsobí spotřebitelům (a to např. na základě § 2950 obč. zákoníku).

Pár závěrečných slov

V poslední době se stále častěji objevují investiční doporučení na sociálních sítích. I influenceři by si měli uvědomit, že pro ně platí právní pravidla, a adekvátně na to reagovat (např. tím, že se obrátí na právní odborníky před tím, než něco začnou bezhlavě sdílet a propagovat). Porušení těchto pravidel totiž může vést k vysokým pokutám a dalším následkům pro jejich „peněženky".


[1] Informovala o tom i česká media – viz např. https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-svetove-celebrity/724692/mastna-pokuta-pro-kim-kardashianovou-31-milionu-za-poruseni-zakona-v-reklamach.html

Hodnocení článku
0%
Pro hodnocení článku musíte být přihlášen/a

Diskuze k článku ()

Pro přidání komentáře musíte být přihlášen/a

Související články

Další články